• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskattehöjning

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hej!

Nu är det fler höjningar på gång enligt regeringen.

Lätta lastbilar ska få en skattehöjning och så sägs det vidare:

Husbilar som tillhör kategorin personbilar klass II bör också omfattas eftersom dessa skattemässigt likställs med lätta lastbilar. Även här bör skatten höjas med 45 procent, enligt regeringen.

När det nya begreppet personbilar klass II infördes fick vi ju en höjning från något på 2400 till 3461, nu är det alltså dags för ytterligare en höjning.

Får kanske återgå till:mcride: Kawasakin

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej Curt

Visst är det ej något nöjet att få se hur de styrande höjer bilskatter och bränsleskatter.

Men om man köper en Husbil "Ny" så ligger priserna från 400.000:- --- 1.000.000:-
därutöver är det bara några få som köper dyrare Husbil.

Vägskatten för en HUSBIL idag är 3.461:-/år oavsett märke och vikt. "Diesel"

Om man jämnför med en VOLVO V70 D5 är den årliga vägskatten från 5.700:- -- 7.000:-
och en sån bil väger bara hälften av vad en Husbil väger.

Vägskatt är ju bara en engångskostnad "ändock betydande" per år.

c:a 80 % av oss Husbilsägare avställer Husbilen vissa månader så den total kostnaden blir lägre.


MED ANDRA ORD:
DET KOSTAR ATT LIGGA PÅ TOPP:mcride:


JAG TROR MED ALL SÄKERHET ATT OM DE ANDRA GÄNGET MED "Herr Eriksson" FÅTT BESTÄMMA SÅ HADE BRÄNSLE OCH VÄGSKATTEN VARIT PÅ HELT ANDRA NIVÅER.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej suneAl!

Jag håller nog med dig i det mesta av dina funderingar men jag tycker det är rätt löjligt att motivera denna höjning av miljöskäl. Det måste finnas mycket effektivare sätt om man vill nå resultat.

Vi har ett ökande antal lastbilar på våra vägar mycket på grund av Eu:s konkurenslagar.
Vi borde använda våra järnvägar, snare bygga ut än lägga ner, använda närproducerade varor i större utsträckning och lägga miljöavgifter på alla onödig transporter, då kanske landets varor finge ett bättre värde än de har i dag. Bleve mer prisvärda helt enkelt.


Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
S

suneAl

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej Curt !

Jag håller helt med Dig, ange varför man skall höja och mjölka bilismen så förstår alla det.

Vi kan ju ej leva ett ISOLERAT LIV i det här landet. Se på KINESERN de tog bort muren och är idag världsledande i det mesta.

Vi är 9 milj. individer och tror "många helt fylltut" att vi kan styra HELA GLOBALA VÄRLDEN, vem kan köpa såna påståenden.

:mcride:
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskattehöjning

Ja det räcker verkligen med höjningar nu men så länge ingen demonstrerar så kör dom på. Det har väl gått lite väl hastigt fram sista tiden följande höjningar är gjorda.
Skatt t.om år 2004 1561:- 2005 höjdes det till 2160:- för att sedan 2006 höjas till 3461:- en höjning på 60% helt horribelt. Höjningen skylls på att det är de ägare av dieselpersonbilar som typar om till lätt lastbil detta drabbar då även oss husbilsägare på ett ofördelaktigt sätt . Det är alltid lätt att höja men sänkningar sitter längre in. Exempel vår bil är 5,0 ton det var den lägre skatten förrut men är nu utjämnad. En sak de glömde var att den borde då även besiktigas första gången efter 34 månader och ej efter 12 månader. Vägverket bilprovning riksdag mm. stiftar sådana lagar att de snart inte kan hålla reda på dom själva de kan ionte svara utan regelverk och när de tittar i verket upptäcker de att saker och ting kan tolkas på flera olika sätt.
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej! Blev angenämt överraskad när jag fick vägskatten på nya husbilen. 155 kr! Över 3000 kr avdraget i miljöbilsavdrag!
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Miljö rabbat ? vilka husbilar har det ??
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej! Blev angenämt överraskad när jag fick vägskatten på nya husbilen. 155 kr! Över 3000 kr avdraget i miljöbilsavdrag!
Hej!
Jag blev också väldigt förvånad över kolossala rabatten; jag tänkte då att han hade kanske varit på kalas och räknat lite fel. En bekräftelse vore kanske på sin plats!
Jappe
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Vi fick nog ingen rabatt eftersom vi fick skattelappen igår och den löd drygt 800:- fram till den sista december 2007!
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskattehöjning

Nejdå, inget kalas. 155 kr till okt.2008 är dagens sanning. Dessutom så tror jag att det blir samma sak nästa år. Bilen är försedd med partikelfilter och måste väl därför ha klassats som miljöbil. Krångliga regler som det står om på vägverkets hemsida.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Det är väl så att alla vi andra får betala ått dom med miljöbilar..vilket system..:)
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej
Tänkte bara förtydliga lite om det där med miljöbil.
Det finns idag inga husbilar klassade som miljöbil!(rätta mig om jag har fel)
Det som har hänt är att myndigheterna ville få folk att köpa diselbil med partickelfilter.
Merkostnaden i inköpspriset (ca6000) skulle dras av från vägskatten.
Systemet upphör vid årskiftet 07-08.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskattehöjning

Kan det räcka med att sätta på ett Melittafilter på avgasröret för att få rabatten ???????:D:D:D:confused:
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Som vanligt nar dom höjer skatterna ,sen när Svensson klagar,säger dom vi har sänkt skatten på miljöbilarna.Men dom säger inte att dom tar vi bort lite senare när det har lungnat ner sig..man blir lite trött på dom (
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskattehöjning

Hej
Tänkte bara förtydliga lite om det där med miljöbil.
Det finns idag inga husbilar klassade som miljöbil!(rätta mig om jag har fel)
Det som har hänt är att myndigheterna ville få folk att köpa diselbil med partickelfilter.
Merkostnaden i inköpspriset (ca6000) skulle dras av från vägskatten.
Systemet upphör vid årskiftet 07-08.
Köpte en ny Hymer med partikelfilter i juni 2007 har minsann inte fått någon rabatt.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

Nej , partikelfilter innebär inte per automatik att den bilen uppfyller utsläpps-kraven för att få den nämnda rabatten , jag kollade med vägverket.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Fordonsskattehöjning

När jag kollade med verket sa de att man kunde montera på ett partikelfilter om man nu inte hade det redan och sedan göra en omtypning av bilen via bilprovningen.
Kollade sedan med Ford och de sa att visst kan du montera på ett filter men det skulle behövas ett typgodkännande av fabriken för att det skulle gälla.
Priset för ett filter var 6500 + montering.
Rabatten om du nu lyckas få ner avgasvärdena skulle uppgå till ca 6000:- (kollade inte exakt då det ju inte var aktuellt i mitt fall)
Vinst noll alltså bortsett från en miljövinst.
Ring och kolla med verket själv och se om din bil uppfyller gällande krav för utbetalning.
Rabatten slopas efter årskiftet.
 
Toppen