• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford Econoline 1990 Renovera

F

F.d. 2327

Guest
Hallå och hej alla, Jag går i tankarna att köpa Husbil, har hittat en Econoline diesel 1990 som är lite fuktskadad, Den skall tydligen läcka i taket, bilen har stått i ca 3-4år nu, Så den är obes och avställd. Den har i utrustning Gasol, Kyl, dusch, Toalett, Centralvärme, Elaggregat, Reggad för totalt 5 personer, Är en 5-tonsbil så C-kort gäller, Var och tittade på den i dag och tycker inte att den är specielt rostig iaf, den startar och går bra maskinelt, Innertaket hänger i bodelen samt så tycker jag att det känns som om ytterväggarna är lite väl mjuka att trycka på, jag misstänker att dessa väggar skall vara limmade mot isoleringen (frigolit?) för att få lite stadga, antar att limmet släppt förmodligen pga fukt.....Men hur är det att renovera en sådan här bil? Jag har meckat bil i 20år så jag har inte tummen mitt i handen men jag har aldrig hållit på med husbil/vagn, Ca 30000kr är det ett vettigt pris på en sådan här husbil i detta skick.....Har tagit m lite bilder som jag skall se om jag kan lägga upp i tråden också.
//Peter
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    96,3 KB · Visningar: 12
  • 2.jpg
    2.jpg
    56,9 KB · Visningar: 9
  • 3.jpg
    3.jpg
    69,7 KB · Visningar: 6
  • 4.jpg
    4.jpg
    57,7 KB · Visningar: 6
  • 5.jpg
    5.jpg
    75,5 KB · Visningar: 6
  • 6.jpg
    6.jpg
    53,5 KB · Visningar: 7
  • 7.jpg
    7.jpg
    34,7 KB · Visningar: 7
  • 8.jpg
    8.jpg
    32,3 KB · Visningar: 9
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Hej är jättesvårt å svara på om priset är okey beroende på vad eller hur mycket lite fukt är kan med lite otur bli hur mycket jobb som helst vad står en sån bil i utan fuktskador får du ju ta reda på först och hur mycket fukt finns det i väggarna och golvet efter att ha stått still i nga år hur svårt är det med delar till modellen ndet är mycket som ska vägas in vid eventuellt köp jag kanske låter lite hård men vet hur mycket jobb det kan bli när man snubblar över ett "litet"projekt lycka till
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

jag tycker du ska leta vidare om du inte får betalt att ta hand om den
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Priset är kanske inte att klaga på. är delarna OK skåp, toalett, kyl, El,tankar,pump,e.t.c så blir kanske inte renoveringen så kostsam, men en massa jobb. Ta en titt på Alves tråd " renovera äldre hemmabygge" så får du en idé.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2327

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Hej är jättesvårt å svara på om priset är okey beroende på vad eller hur mycket lite fukt är kan med lite otur bli hur mycket jobb som helst vad står en sån bil i utan fuktskador får du ju ta reda på först och hur mycket fukt finns det i väggarna och golvet efter att ha stått still i nga år hur svårt är det med delar till modellen ndet är mycket som ska vägas in vid eventuellt köp jag kanske låter lite hård men vet hur mycket jobb det kan bli när man snubblar över ett "litet"projekt lycka till

Ok tackar för svaret, dom enda Econoline jag hittar på blocket är 2 st den ena är fin och kostar över 200 tusen den andra är ochså fin men fuktskadad och kostar 70000kr......Har diskuterat med ägaren i dag och fått ner den till 15000kr.....Jag förstår att det är mycket jobb och att det är tidskrävande...Nja jag hoppas på lite mera råd och skall väl fundera ett tag till...
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Är du nu nere i dom stålarna, så köp ! köp om du anser att tid finns för renovering.
Tror inte att det kommer att kosta så mycket i pengar räknat, men tid !

Den kommer nog att bli läcker som 17 sedan :)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Hej!

Håller med!

Inget att tveka på...om du har tiden som sagt.

Kan ju bli ett fantastiskt bygge.

Lycka till!!:)
 
F

F.d. 2327

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Ja nu har jag gjort slag i saken och köpte husbilen, Sen får vi se vad som händer med den, har inte bestämt mig ännu, jag kanske har tagit mig vatten över huvudet så att säga.........Så här såg det ut när jag hade lastat den.....
 

Bilagor

  • husbilen.jpg
    husbilen.jpg
    23,6 KB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Grattis och välkommen in i renoveringsgänget
Hoppas bara att du inte slår hammaren på tummen
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Bra beslut!

Ta det bara lugnt så kommer det att kanonfint!:)

Du har ju en enorm kunskapsbank här i klubben att gräva ur!

Lycka till!:spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Kul!

Återkom gärna när du börjat riva. ;-)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ford Econoline 1990 Renovera

Den är på blocket igen. Så vi får hoppas att någon annan tar över. Men den är nog i mycket dåligt skick vad husdelen beträffar
Ha det
 
Toppen