• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Ford 686

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tror du måste precisera vilket fabrikat av husbil det är som är byggd på en Ford, kan det vara en Solifer kanske, och så även årsmodell.
Det finns säkert flera varianter beroende av årsmodell och vilket nivåsystem som sitter i den tanken (finns ett flertal), så det gäller troligen att hitta en person med samma bil som även har varit där och pillat för att få ett bra svar till just din tank.

Men rent allmänt så är det sällan någon mätare som rör på sig för nivåavkänning utan typ kontaktbläck eller stavar med olika längd som får kontakt med varandra genom vätskans olika nivåer. Det brukar frambringa både för mycket utslag eller för dåligt utslag beroende av beläggningar på avkännarna. Så ofta när det bråkar så brukar en rejäl rengöring få avkänningen att hoppa igång igen.
Kan hjälpa med rengöringsmedel och tanken uppfylld med ca. 2/3 varmvatten, och sedan en rejäl guppig och svängande färd innan tömning. (Köra rally på guppig grusväg med husbilen:applaus:så att säga.) Nej kanske inte, men försöka att få det att skvalpa runt i tanken rejält alla fall.
Eller också så har du troligen ett stort skruvlock så man kan öppna tanken och manuellt, och kanske med hjälp av en slang och diskborste eller t.o.m. högtryck tvätta tanken inuti, och just avkännarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen