• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ford, 2 bildelsbatterier, ladeutfordring

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
På min Ford, 2007 modell, er det to batterier for bildelen under førersetet. Startbatteri og batteri for bilens elektronikk. I tillegg batteri for bodel under passasjersetet.

Problemet er at batteri for bilens elektronikk kun lader ved kjøring. Ved lengre tid når bilen ikke er i bruk vil batteri utlades. Trekker litt strøm for å opprettholde elektronikk i bildel.
Når tilkoplet strøm lades kun startbatteri.

Kan det monteres en kraftdiode mellom bilens startbatteri og elektronikkbatteri for å få tilført ladespenning når tilkoplet strøm? Ladespenning fra hovedbatteri vil bli redusert med diodens spenningsfall til elektronikkbatteri, men ikke mer enn at tilstrekkelig ladespenning er god nok for elektronikkbatteri.

Noen som har synspunkt eller erfaring?
Eventuelt annet forslag til løsning?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Montera in en liten 230V batteriladdare direkt mot elektronikbatteriet.

Den principen har min husbil från fabrik för att underhållsladda startbatterierna. (24V)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant fråga, jag har också dubbla batterier original i min VW T5, och har inte kommit på hur/när de laddas,
ett i motorrummet samt ett under förarsätet som bl.a strömförsörjer Webasto'n.
 
Toppen