• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogskum

F

F.d. 16416

Guest
Hej!
När jag tog bort kylskåpet på vår husbil, upptäckte jag en sällsynt klantig inpassning av hjulhuset mot väggen. Nästan ingen eller lite isolering kvar.
Kan jag få fogskum att fästa direkt mot hålrummet i väggen och efter härdning skära bort det överflödiga?
Jag har även funderat på att skära in en tunn plywoodskiva mot hjulhuset, skruva fast den i väggen och sedan spruta in tätskum. Lite mer jobb!
Tacksam för råd.
Roadglider

Bilagor

• Bild 412.jpg
    Bild 412.jpg
    101,5 KB · Visningar: 14

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Fogskum

Om du sätter en tunn list på ytterväggen med et formsågat lock mot hjulhuset på så får du en kanal som är lätt att skumma.
Men tänk på att maskera väl för skummet är otroligt kladdigt och när det torkat ger fula bruna fläckar.

Håller med, inte vackert gjort från fabriken.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur verkar det om du sätter fast gladpack eller tejpar på väggen först och sedan sprutar på fogskummet för då är det ju lättare och ta bort om man nu vill det .

Alternativt spruta fogskummet i en plastkasset och tryck mot hörnet och sedan limma dit den när du passat in den i den yttre formen du vill ha .
Ta då gärna dubbla kassar om en inte är tät eller om du trycker för hårt då du pressar dit den .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fogskum har en enorm sprängkraft så tejp eller dyligt är inte att rekommendera.

Att först spruta ut i en kasse eller låda skulle kanske fungera med som jag tidigare skrev är det ett enormt kladd att hålla på med.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tänkte på att man tejpade på väggen för att skydda den och sedan lägga en sträng fogskum utanpå och sedan låta det svälla .

Tanken var att om man vill ta bort det så kanske det är lättare om det är tejp mot väggen .

Jag har för mej att fogskum sväller 7 ggr den utsprutade mängden .

Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej, jag har en kompis som "sätter" nya fönster, han säger att det fogskum dom använder inte sväller.

Borde alltså finnas olika skum?!

Lycka till.:)

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Vanligt byggskum sväller 5 till 7 gånger beroende på fabrikat.Vad man skall veta är att det sväller bara i öppna utrymmen.Det sväller alltså inte i ett rör,bara på ytan.Annars är skummet lättarbetat och formbart,bara man skyddar omkringliggande ytor som ska vara synliga.
Anders.B:)

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Tack för all tips Har aldrig arbetat med fogskum. Såg att Biltema har ett skum, som expanderar till dubbla volymen för en billig peng. Så det blir en tur dit för att sedan göra lite prov med det och för att lära mig!
Tydligen viktigt att maskera väl runt skadan.

Roadglider

Toppen