• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fogg

I väntan på upplåsning prova att aktivera kortet i en telefon eller platta utan att vara uppkopplad via WiFi.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jo, men ligger inte problemet i dongeln?Kan jag använda kortet som är till datorn i min 3G mobil?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Problemet är att dongeln är låst men det är inget som hindrar att du använder simkortet tex i en platta om bara kortet har rätt storlek.

Du kan även använda kortet i en telefon men endast ip-telefoni stöds, inte vanliga röstsamtal.

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Och Ja, dongeln går att låsa upp.
Går du till Telia tar de ca 300-350 kr för att låsa upp den, gör du det själv kostar det mellan 0 och 100 kr.
Vad har du för dongel?

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Hej! Det är en TELIA.Men jag har lite svårt med takniska förklaringer .Har inte lust att ge telia 300 spänn.Varför får man ingen dongel från FOGG?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej! Det är en TELIA.Men jag har lite svårt med takniska förklaringer .Har inte lust att ge telia 300 spänn.Varför får man ingen dongel från FOGG?

Antagligen för att den kostar för mycket och lämpar sig lika bra eller bättre i en platta!
Men som jag redan nämnt, börja med att aktivera kortet i en telefon eller platta, googla därefter på hur man låser upp dongeln. Kanske någon här som kan ge tips?

F

F.d. 4220

Guest

Om du tittar under batteriet, så står det nog vilket märke och typbeteckning du har. Telia brukar använda Huaweis modem, så jag gissar att det är ett sådant.
Det brukar vara ganska lätt att låsa upp deras donglar. Men du behöver typbeteckningen för det... Bokstav och fyra siffror vanligen.
Med det kan du köpa kod hos formedlingshuset.com eller söka annonser på Blocket. Som sagts innan kostar det ca 100kr. En del av deras modem går att låsa upp gratis, men det är oftast de äldre modellerna...

Eftersom Fogg inte säljer abbonemang som låser upp kunderna på två år, är det en dålig affär att skicka med ett tusenkronorsmodem.

//Stefan

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Antagligen för att den kostar för mycket och lämpar sig lika bra eller bättre i en platta!
Men som jag redan nämnt, börja med att aktivera kortet i en telefon eller platta, googla därefter på hur man låser upp dongeln. Kanske någon här som kan ge tips?

Via Tradera fick jag mycket god hjälp med upplåsning, via denna kontakt:

kerzoldeb@gmail.com

Hälsar
Kåre

F

F.d. 55451

Guest

Nu har jeg fogg premium, free og
Oister med 3' til 99,- dkr /10 gb.
Mbb modem huawei e3256 - 42 mbps til 1 kr. :)
gratis start - i alt 595,- for 6 måneder.
do' that' ;) - mister fogg.
Funderer på at skippe fogg premium hvis de ikke kommer med Tyskland inden november.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53013

Guest

Snälla, kan Du hjälpa oss och tala om hur man ska koppla upp "paddan" till fogg i Österrike?

F

F.d. 55451

Guest

Vet int :)
Jag har endast använt 2 x smartphone och laptop i Österrike.
Alla via router TP-link MR3420 med MBB modem/dongle över taket -wireless.
Funker efter runt 15 minuter automatisk - medan jag kör.
Det var 24. augusti och da fort till Lichtenstein.
Endast ½ timma i Österike i allt.

PS återigen verkar fogg hemsida att ha gått ned.
Är det några amatör nisser' eller de stora krafter mot dem ?

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Snälla, kan Du hjälpa oss och tala om hur man ska koppla upp "paddan" till fogg i Österrike?

Jag förutsätter att du aktiverat Foggkortet på hemmaplan.
Använd APN internet.foggmobile.com och aktivera dataroaming under inställningar. Starta om din iPad och sedan skall den funka förutsatt att du har täckning med operatören 3.

Jag använde min iPad i Österrike i våras och lyckades med uppkopplingen först efter omstart.

F

F.d. 53013

Guest

Hej, tack för svar, nu är vi i Italien en stund och skall prova på väg hem. Självklart är den aktiverad hemma, har haft den sedan i juni och har funkat superbra. Men vi hade problem i Danmark också. Men där funkar ju även tre.
Jag fick svar från fogg som lyder enl nedanstående:
"Sorry, we have a problem with APN, please change your APN and go to internet.foggmobile.com".
Jag gick till adressen dom hänvisade till, men blev inte klokare av det. Vad menar dom med att jag ska ända APN? Var ändrar jag APN?
Man kan bli knäpp för mindre. Men i alla fall så är det 21,7° nu, vi har fått sommar igen, skönt.:)

Toppen