• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg

• Startad av Startad av Bengt & Gunni
  • Startdatum Startdatum
B

Bengt & Gunni

Guest
Verkar som att utvecklingen av fogg stannat av.Jag hade hoppas att Tyskland skulle komma med,det var ju lovat före sommaren.Kan det vara dom nya EU-priserna för internet nästa år som förstör upplägget?Man tycker att man skulle kunna få lite mer information om vad som är på gång.

// Bengt

Sv: Fogg

Kan vara så, å andra sidan säger de själva att de vill ha avtal med fler länder än bara EU och där finns ju inget roamingtak. Så förhoppningsvis så lossar det snart. Men det är en seg väntan.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Har nu haft FOGG Premium 10GB under 1 månad.
Uppgraderingen till 10GB gjordes eftersom jag var osäker på hur mycket kapacitet jag förbrukar på det sätt jag använder internet och då innefattar det allt, dvs. i hemmet och i husbilen.
Nu idag kommer en automatisk påfyllning av 10GB att göras på mitt FOGG kort och samtidigt dras 149:- från mitt betalkonto. Men jag förlorar också de 8,5 GB som finnns oanvända på FOGG kortet. Dessa oanvända GB som jag och alla andra efterlämnar är förmodligen basen för den 1GB som erbjuds på det fria FOGG.

Lite synd att man som småförbrukare inte kan få köpa en mindre mängd och inte förlora 80% av vad man betalat för varje månad. FOGG är annars som jag upplever det bra och praktiskt både hemma och på resa.

Konkurrenten Globalgig – Mobile broadband with no data roaming charges har flere alternative volumer og har pr. i dag full dekning i Europa, USA, Australia og noen steder i Asia. Grunnpriset er vesentlig høyere enn for Fogg, så der Fogg har dekning er de klart billigst - Globalgig har og prising ved overforbruk i stedet for blokkering.

Tror en kan si at 10GB Fogg er billig selv om en endast utnytter 2GB :D

Men jag förlorar också de 8,5 GB som finnns oanvända på FOGG kortet. Dessa oanvända GB som jag och alla andra efterlämnar är förmodligen basen för den 1GB som erbjuds på det fria FOGG.

Det är inte bara Fogg som nollställer vid ny period, jag har "förlorat" åtskilliga GB genom åren.
Synd att man inte kan sälja överbliven volym på "börsen".

Vi är på gång med en tur genom Tyskland o Frankrike ned till Narbonne.Jag hade hoppats att fogg skulle komma snart för Tyskland.Jag har löst internetfrågan med simkort från holidayphone . Tyskland 1GB i 30 dagar räcker till det nödvändigaste.Simkort med 3 dagars obegränsad surf i Frankrike.Går att köpa flera 3dagarskort.Verkar att vara enkelt att starta upp.

// Bengt

Jag undrar vad som kommer först:
Fogg i Tyskland etc.
EU: s lagstiftning om fri roaming
fon föreställer människor till att täcka hela Europa med 100 merters avstånd.

Mon Fogg är trovärdig?

Jag kan köpa Oister till 99, - DKR. 10GB / 3 - 3G motsvarande Fogg med ca. 130 Dkr.
Mobilt Bredbånd

Vakna upp och dra er tillsammans Fogg, eller glöm det!

Senast redigerad av en moderator:

Tre skippar roamingavgift - men inte för svenskar

Jonas Ryberg | Computer Sweden

Tre i Storbritannien slopar roamingavgiften för sina kunder i sju länder där företaget har eget nät. Men svenska Tre har inga liknande planer.

Det är nättidningen The Register som rapporterar att Tre i Storbritannien låter sina kunder ringa och surfa för samma pris som hemma även när de reser till Australien, Österrike, Danmark, Hong Kong, Irland och Sverige. Erbjudandet gäller länder där Tre finns som operatör och därför kan sätta priset själv i sina egna nät.

Tre i Sverige har en liknande lösning med Danmark, men svenska Trekunder som reser till exempelvis Storbritannien kommer att fortsätta att betala roamingavgifter precis som tidigare. Enligt Erik Hörnfeldt, presskontakt på Tre i Sverige, hade företaget ett liknande system tidigare som skapade problem när kundernas telefoner tappade kontakten med Tres nät och romade över till ett konkurrerande nät med höga kostnader som följd.

Är det månne avtalet med Fogg som hindrar svenska Tre att slopa roamingavgifterna?

Det tror jag inte, svårt att tro 3 skulle skriva på ett sådant avtal.

Det har vært en tilsvarende spesialhåndtering via avtalen med Globalgig, denne avtalen benytter 3 sitt nett i de land 3 finnes - men med ett stort unntak. Globalgig benytter ikke 3 sitt nett i Australia, men Optus sitt nett som er nr. 2 nettet i landet. 3 i Australia finnes i de største byene og knapt utenfor. Kan komme av at Globalgig startet i Australia og finnes i dag også i USA og UK. Prislistene er radikalt forskjellig i de 3 operatørområdene - UK håndterer hele Europa.

Enligt Erik Hörnfeldt, presskontakt på Tre i Sverige, hade företaget ett liknande system tidigare som skapade problem när kundernas telefoner tappade kontakten med Tres nät och romade över till ett konkurrerande nät med höga kostnader som följd.

Jag undrar varför svenska Tre hade problem med roaming när lilla Fogg tycks klara det galant, t.o.m. med norska Telenor.

Svepskäl?

Det finnes flere typer Roaming, Fogg bruker en begrenset roaming endast med operatører de har spesialavtale med. 3 i Sverige bruker åpen roaming utenfor landets grense og da velger en hele tiden best tilgjengelige nett og har ikke samme kontroll på kostnadene. Det finnes og en nasjonal roaming hvor en bruker annen operatør sitt nett der en selv ikke har dekning - et særtillfelle her er det samarbeid 3 har med Telenor her i Sverige og et nett (Sverige 3G) som de begge roamer til i enkelte områder.

Jag undrar vad som kommer först:
Fogg i Tyskland etc.
EU: s lagstiftning om fri roaming
fon föreställer människor till att täcka hela Europa med 100 merters avstånd.

Mon Fogg är trovärdig?

Jag kan köpa Oister till 99, - DKR. 10GB / 3 - 3G motsvarande Fogg med ca. 130 Dkr.
Mobilt Bredbånd

Vakna upp och dra er tillsammans Fogg, eller glöm det!

Kan vi svenskar också skaffa oister och surfa i Sverige med?

Du skriver foggkortEN, har du tvillingkort eller flera abonnemang ?

En i vardera iPad, betalar än så länge 99 kr/mån per styck. Jag har dessutom 2 gratiskort i reserv.

En bra sak med Fogg är att abonnemanget är utan bindningstid som är ett gissel hos övriga operatörer. Man kan alltså växla mellan gratisabonnemang och premium när andan faller på.

PS! Håller man sig i Sverige är Joors ett alternativ. Betala en engångskostnad och ha sedan gratis uppkoppling med 2 GB/månad. Använder Telias nät. Jag placerade Joorskortet i min Galaxy Camera som gör att det går att ringa gratis med Viber och Tango.

Senast ändrad:

Jag har Joors i min iPad, men ibland är det svårt att koppla upp. Trots att appen säger att jag är uppkopplad, får reklamen, så hamnar jag ändå på Joors sida när jag försöker surfa.

Tre skippar roamingavgift - men inte för svenskar

Jonas Ryberg | Computer Sweden

Enligt Erik Hörnfeldt, presskontakt på Tre i Sverige, hade företaget ett liknande system tidigare som skapade problem när kundernas telefoner tappade kontakten med Tres nät och romade över till ett konkurrerande nät med höga kostnader som följd.

Vad är det som säger att danskar och engelsmän inte råkar ut för samma problem????
Har de speciella telefoner.
:rolleyes:

Jag beställde ett Fogg-kort med 1GB för 2 dagar sen.Det kom idag.Men problemet är att min sen 4 år ej använde Telia-dongel inte vill acceptera Fogg-kortet.Går det att låsa upp eller "knäcka"på nåt vis.På youtube kan man jo öppna det mesta.

Tillbaka
Toppen