kiwisailor
HBK Intresserad
- Kommun
- Kungälv
Hej!
Jag funderar på att ta steget och bo i husbil på heltid under en period. Bakgrunden är att min sambo fått jobb på annan ort, vi blir särbos fram till sommaren, och då känns det som rätt läge att testa något jag länge drömt om: att bo i husbil med hunden.
Planen:
Jag har kikat på några olika alternativ och försöker förstå vad som är rimligast för mig. Halvintegrerade ser ju mer flexibla ut. Men i ärlighetens namn gillar jag inte alls hur de ser ut, plåtisarna däremot tycker jag om – fåfängt kanske, men man måste ju få vara det också?
El & off-grid
Målet är att kunna stå stilla 2–3 dygn och jobba från laptop + ha kyl igång. Jag har räknat på att det drar ca 1,5–2,0 kWh vilket husbilar inte verkar vara byggda för.
Så då får man alltså helt enkelt installera det själv gissar jag? Det jag läst och fått svar på är att 3×100 Ah LiFePO₄ skulle ge mig den kapaciteten. Men:
Ekonomi
För mig är det viktigt att husbilslivet inte blir dyrare än min nuvarande lägenhet (11 826 kr/mån). Jag har därför gjort en amatörbudget (se nedan). Är den rimlig, eller har jag glömt viktiga poster?
Jag har också en tanke om att köpa husbilen nu på hösten och sälja den till våren/sommaren. Tanken är att kanske kunna minimera värdeminskningen genom att utnyttja säsongseffekter. Vad tror ni med erfarenhet – kan man till och med tjäna lite på det upplägget, eller åtminstone gå plus/minus noll? På sikt har jag inte råd att ligga ute med såhär mycket pengar, dom behövs för framtida husköp. Men jag har en känsla att jag kommer få mer smak för detta, och då blir det säkert husbil igen i framtiden.
Skiss på budget
Min totalkostnad för att bo i lägenhet: 11 826 kr/mån (141 912 kr/år)
Kostnader för att bo i Husbil
Fasta kostnader:
Totalkostnad för husbil: 7 870 kr/mån (94 440 kr/år)
Jag skulle alltså "spara" 3956 SEK med den kalkylen. Det tillkommer ju amortering i kassaflödet också, men det är ju mitt "sparande" i husbilen.
Frågor till er husbilsrävar:
Jag är OTROLIGT tacksam för alla erfarenheter, tips och råd Som ni förstår är jag totalt grön här.
Jag funderar på att ta steget och bo i husbil på heltid under en period. Bakgrunden är att min sambo fått jobb på annan ort, vi blir särbos fram till sommaren, och då känns det som rätt läge att testa något jag länge drömt om: att bo i husbil med hunden.
Planen:
- Säger upp lägenheten och magasinerar bohaget (gratis).
- Köper en plåtis runt 2008 årsmodell för max ~450 000 kr.
- Två dagar i veckan jobbar jag från kontoret (där jag kan ladda batterier via 3-fas gratis, ev. fylla vatten).
- Resten av veckan jobbar jag remote och står på småvägar/naturreservat i länet. Jag trivs bäst i skogen och vill undvika campingplatser helt (om det inte är absolut nödvändigt).
Jag har kikat på några olika alternativ och försöker förstå vad som är rimligast för mig. Halvintegrerade ser ju mer flexibla ut. Men i ärlighetens namn gillar jag inte alls hur de ser ut, plåtisarna däremot tycker jag om – fåfängt kanske, men man måste ju få vara det också?
- Rapido 604 – gillar idén men ligger lite högt i pris, halvintegrerad. Bra storlek! (under 6m)
- Carado CV540 Pro (plåtis) – robust och kompakt, verkar passa konceptet.
- Pössl/Globecar/Adria Twin – verkar ofta dyka upp i min prisklass.
- Bravia Swan – verkar rimliga, men kanske inte optimal vinterbil?
El & off-grid
Målet är att kunna stå stilla 2–3 dygn och jobba från laptop + ha kyl igång. Jag har räknat på att det drar ca 1,5–2,0 kWh vilket husbilar inte verkar vara byggda för.
Så då får man alltså helt enkelt installera det själv gissar jag? Det jag läst och fått svar på är att 3×100 Ah LiFePO₄ skulle ge mig den kapaciteten. Men:
- Hur vanligt är det att bygga om plåtisar för detta?
- Vilka merkostnader tillkommer (DC-DC laddare, 230 V-laddare, MPPT, kablage)?
- Är det något jag överskattar/underskattar i detta resonemang?
Ekonomi
För mig är det viktigt att husbilslivet inte blir dyrare än min nuvarande lägenhet (11 826 kr/mån). Jag har därför gjort en amatörbudget (se nedan). Är den rimlig, eller har jag glömt viktiga poster?
Jag har också en tanke om att köpa husbilen nu på hösten och sälja den till våren/sommaren. Tanken är att kanske kunna minimera värdeminskningen genom att utnyttja säsongseffekter. Vad tror ni med erfarenhet – kan man till och med tjäna lite på det upplägget, eller åtminstone gå plus/minus noll? På sikt har jag inte råd att ligga ute med såhär mycket pengar, dom behövs för framtida husköp. Men jag har en känsla att jag kommer få mer smak för detta, och då blir det säkert husbil igen i framtiden.
Skiss på budget
Min totalkostnad för att bo i lägenhet: 11 826 kr/mån (141 912 kr/år)
Kostnader för att bo i Husbil
Fasta kostnader:
- Försäkring: 350 kr
- Skatt: 570 kr
- Service/slitage: 850 kr
- Värdeminskning: 1 000 kr
- Ränta (husbilslån): 1 500 kr
- Drivmedel: 2 050 kr
- Gasol (inkl. vinter): 700 kr
- Vatten/gråvatten: 0 kr
- Tvätta kläder etc: 300 kr
- Besiktning: 50 kr
- Småreparationer: 500 kr
Totalkostnad för husbil: 7 870 kr/mån (94 440 kr/år)
Jag skulle alltså "spara" 3956 SEK med den kalkylen. Det tillkommer ju amortering i kassaflödet också, men det är ju mitt "sparande" i husbilen.
Frågor till er husbilsrävar:
- Verkar budgeten rimlig, eller missar jag viktiga kostnader?
- Hur realistiskt är det att leva off-grid 2–3 dygn med laptop och kyl?
- Är 3×100 Ah LiFePO₄ en bra lösning, eller finns bättre/billigare setup?
- Hur mycket tror ni man kan vinna/förlora på att köpa husbil på hösten och sälja den på våren?
- Har jag tänkt helt fel kring att välja plåtis – borde jag titta på andra typer av husbilar?
- Har ni tips på andra kandidater/modeller som jag bör hålla utkik efter?
Jag är OTROLIGT tacksam för alla erfarenheter, tips och råd Som ni förstår är jag totalt grön här.