• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flytt till husbil på heltid – tips, råd och reality check önskas

kiwisailor

HBK Intresserad
Kommun
Kungälv
Hej!

Jag funderar på att ta steget och bo i husbil på heltid under en period. Bakgrunden är att min sambo fått jobb på annan ort, vi blir särbos fram till sommaren, och då känns det som rätt läge att testa något jag länge drömt om: att bo i husbil med hunden.

Planen:
  • Säger upp lägenheten och magasinerar bohaget (gratis).
  • Köper en plåtis runt 2008 årsmodell för max ~450 000 kr.
  • Två dagar i veckan jobbar jag från kontoret (där jag kan ladda batterier via 3-fas gratis, ev. fylla vatten).
  • Resten av veckan jobbar jag remote och står på småvägar/naturreservat i länet. Jag trivs bäst i skogen och vill undvika campingplatser helt (om det inte är absolut nödvändigt).
Husbils-kandidater
Jag har kikat på några olika alternativ och försöker förstå vad som är rimligast för mig. Halvintegrerade ser ju mer flexibla ut. Men i ärlighetens namn gillar jag inte alls hur de ser ut, plåtisarna däremot tycker jag om – fåfängt kanske, men man måste ju få vara det också?
  • Rapido 604 – gillar idén men ligger lite högt i pris, halvintegrerad. Bra storlek! (under 6m)
  • Carado CV540 Pro (plåtis) – robust och kompakt, verkar passa konceptet.
  • Pössl/Globecar/Adria Twin – verkar ofta dyka upp i min prisklass.
  • Bravia Swan – verkar rimliga, men kanske inte optimal vinterbil?
Eftersom jag vill kunna guppa runt på grusvägar och skogsbilvägar så känns också plåtis som det bästa alternativet. Smidigare format, lättare att parkera i stan, och tillräckligt robust för att stå avskilt i naturen.

El & off-grid
Målet är att kunna stå stilla 2–3 dygn och jobba från laptop + ha kyl igång. Jag har räknat på att det drar ca 1,5–2,0 kWh vilket husbilar inte verkar vara byggda för.
Så då får man alltså helt enkelt installera det själv gissar jag? Det jag läst och fått svar på är att 3×100 Ah LiFePO₄ skulle ge mig den kapaciteten. Men:
  • Hur vanligt är det att bygga om plåtisar för detta?
  • Vilka merkostnader tillkommer (DC-DC laddare, 230 V-laddare, MPPT, kablage)?
  • Är det något jag överskattar/underskattar i detta resonemang?

Ekonomi
För mig är det viktigt att husbilslivet inte blir dyrare än min nuvarande lägenhet (11 826 kr/mån). Jag har därför gjort en amatörbudget (se nedan). Är den rimlig, eller har jag glömt viktiga poster?

Jag har också en tanke om att köpa husbilen nu på hösten och sälja den till våren/sommaren. Tanken är att kanske kunna minimera värdeminskningen genom att utnyttja säsongseffekter. Vad tror ni med erfarenhet – kan man till och med tjäna lite på det upplägget, eller åtminstone gå plus/minus noll? På sikt har jag inte råd att ligga ute med såhär mycket pengar, dom behövs för framtida husköp. Men jag har en känsla att jag kommer få mer smak för detta, och då blir det säkert husbil igen i framtiden.

Skiss på budget

Min totalkostnad för att bo i lägenhet: 11 826 kr/mån (141 912 kr/år)

Kostnader för att bo i Husbil
Fasta kostnader:
  • Försäkring: 350 kr
  • Skatt: 570 kr
  • Service/slitage: 850 kr
  • Värdeminskning: 1 000 kr
  • Ränta (husbilslån): 1 500 kr
Rörliga kostnader:
  • Drivmedel: 2 050 kr
  • Gasol (inkl. vinter): 700 kr
  • Vatten/gråvatten: 0 kr
Extrakostnader:
  • Tvätta kläder etc: 300 kr
  • Besiktning: 50 kr
  • Småreparationer: 500 kr

Totalkostnad för husbil: 7 870 kr/mån (94 440 kr/år)

Jag skulle alltså "spara" 3956 SEK med den kalkylen. Det tillkommer ju amortering i kassaflödet också, men det är ju mitt "sparande" i husbilen.

Frågor till er husbilsrävar:
  1. Verkar budgeten rimlig, eller missar jag viktiga kostnader?
  2. Hur realistiskt är det att leva off-grid 2–3 dygn med laptop och kyl?
  3. Är 3×100 Ah LiFePO₄ en bra lösning, eller finns bättre/billigare setup?
  4. Hur mycket tror ni man kan vinna/förlora på att köpa husbil på hösten och sälja den på våren?
  5. Har jag tänkt helt fel kring att välja plåtis – borde jag titta på andra typer av husbilar?
  6. Har ni tips på andra kandidater/modeller som jag bör hålla utkik efter?

Jag är OTROLIGT tacksam för alla erfarenheter, tips och råd Som ni förstår är jag totalt grön här.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Du kanske bör ha en med dieselvärmare för enkelheten. Då behöver du inte byta gasoltub så ofta. Går batterispänningen ned för mycket kan du ju starta motorn en stund.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ska du bo året runt så gäller det att den klarar minusgrader, vattentankar,värme,isolering.
Du kan ju ha den på en camping vintertid,även om det kostar lite.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Man kan grovt räkna att det drar 1kW för varje 10grader man vill värma upp.
Är det 0-grader ute och man önskar +20C i husbilen så går det åt ca.50kWh/dygn.
En full P11 propan innehåller 140kWh.
Det skiljer såklart mellan olika biltyper.
En vinterbil drar minst,
En vinteranpassad drar mer,
Enda plåtis jag känner till som vinterbil är Kabe's.

Tips på vinterhusbilar

12 (+1) vinterhusbilar under 500 000 kronor - Allt om husbilen 12 (+1) vinterhusbilar under 500 000 kronor - Allt om husbilen

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Skall du hålla en värdeminskning på bara 1.000 per månad så måste du köpa en bil privat och det till ett riktigt bra pris. Då kan du nog inte lyxa till det med att vara alltför kräsen med vilken modell eller utrustningsnivå det skall vara på just den.
Är du inte van vid "bilhandleri" eller har järnkoll på marknadspriserna så bör du nog skruva upp den här posten i budgeten några steg.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Jag funderar på att ta steget och bo i husbil på heltid under en period. Bakgrunden är att min sambo fått jobb på annan ort, vi blir särbos fram till sommaren, och då känns det som rätt läge att testa något jag länge drömt om: att bo i husbil med hunden.

Planen:
  • Säger upp lägenheten och magasinerar bohaget (gratis).
  • Köper en plåtis runt 2008 årsmodell för max ~450 000 kr.
  • Två dagar i veckan jobbar jag från kontoret (där jag kan ladda batterier via 3-fas gratis, ev. fylla vatten).
  • Resten av veckan jobbar jag remote och står på småvägar/naturreservat i länet. Jag trivs bäst i skogen och vill undvika campingplatser helt (om det inte är absolut nödvändigt).
Husbils-kandidater
Jag har kikat på några olika alternativ och försöker förstå vad som är rimligast för mig. Halvintegrerade ser ju mer flexibla ut. Men i ärlighetens namn gillar jag inte alls hur de ser ut, plåtisarna däremot tycker jag om – fåfängt kanske, men man måste ju få vara det också?
  • Rapido 604 – gillar idén men ligger lite högt i pris, halvintegrerad. Bra storlek! (under 6m)
  • Carado CV540 Pro (plåtis) – robust och kompakt, verkar passa konceptet.
  • Pössl/Globecar/Adria Twin – verkar ofta dyka upp i min prisklass.
  • Bravia Swan – verkar rimliga, men kanske inte optimal vinterbil?
Eftersom jag vill kunna guppa runt på grusvägar och skogsbilvägar så känns också plåtis som det bästa alternativet. Smidigare format, lättare att parkera i stan, och tillräckligt robust för att stå avskilt i naturen.

El & off-grid
Målet är att kunna stå stilla 2–3 dygn och jobba från laptop + ha kyl igång. Jag har räknat på att det drar ca 1,5–2,0 kWh vilket husbilar inte verkar vara byggda för.
Så då får man alltså helt enkelt installera det själv gissar jag? Det jag läst och fått svar på är att 3×100 Ah LiFePO₄ skulle ge mig den kapaciteten. Men:
  • Hur vanligt är det att bygga om plåtisar för detta?
  • Vilka merkostnader tillkommer (DC-DC laddare, 230 V-laddare, MPPT, kablage)?
  • Är det något jag överskattar/underskattar i detta resonemang?

Ekonomi
För mig är det viktigt att husbilslivet inte blir dyrare än min nuvarande lägenhet (11 826 kr/mån). Jag har därför gjort en amatörbudget (se nedan). Är den rimlig, eller har jag glömt viktiga poster?

Jag har också en tanke om att köpa husbilen nu på hösten och sälja den till våren/sommaren. Tanken är att kanske kunna minimera värdeminskningen genom att utnyttja säsongseffekter. Vad tror ni med erfarenhet – kan man till och med tjäna lite på det upplägget, eller åtminstone gå plus/minus noll? På sikt har jag inte råd att ligga ute med såhär mycket pengar, dom behövs för framtida husköp. Men jag har en känsla att jag kommer få mer smak för detta, och då blir det säkert husbil igen i framtiden.

Skiss på budget

Min totalkostnad för att bo i lägenhet: 11 826 kr/mån (141 912 kr/år)

Kostnader för att bo i Husbil
Fasta kostnader:
  • Försäkring: 350 kr
  • Skatt: 570 kr
  • Service/slitage: 850 kr
  • Värdeminskning: 1 000 kr
  • Ränta (husbilslån): 1 500 kr
Rörliga kostnader:
  • Drivmedel: 2 050 kr
  • Gasol (inkl. vinter): 700 kr
  • Vatten/gråvatten: 0 kr
Extrakostnader:
  • Tvätta kläder etc: 300 kr
  • Besiktning: 50 kr
  • Småreparationer: 500 kr

Totalkostnad för husbil: 7 870 kr/mån (94 440 kr/år)

Jag skulle alltså "spara" 3956 SEK med den kalkylen. Det tillkommer ju amortering i kassaflödet också, men det är ju mitt "sparande" i husbilen.

Frågor till er husbilsrävar:
  1. Verkar budgeten rimlig, eller missar jag viktiga kostnader?
  2. Hur realistiskt är det att leva off-grid 2–3 dygn med laptop och kyl?
  3. Är 3×100 Ah LiFePO₄ en bra lösning, eller finns bättre/billigare setup?
  4. Hur mycket tror ni man kan vinna/förlora på att köpa husbil på hösten och sälja den på våren?
  5. Har jag tänkt helt fel kring att välja plåtis – borde jag titta på andra typer av husbilar?
  6. Har ni tips på andra kandidater/modeller som jag bör hålla utkik efter?

Jag är OTROLIGT tacksam för alla erfarenheter, tips och råd Som ni förstår är jag totalt grön här.
För att bo i längre tid under svensk vinter är en plåtis inte det bästa valet, dåligt isolerad, trång och dåligt med skåp, litet kök, ofta liten kyl, oftast mycket måttlig toalett och dusch.

Jontes

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2025
För att bo i längre tid under svensk vinter är en plåtis inte det bästa valet, dåligt isolerad, trång och dåligt med skåp, litet kök, ofta liten kyl, oftast mycket måttlig toalett och dusch.
Jag skulle inte heller välja en plåtis för vinterboende, helst ska det vara en husbil med bra isolering, dubbelgolv och vattenburen aldevärme. Jag använder min plåtis på vintern men avloppen slutar fungera vid ihållande minusgrader.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Jag skulle satsa på en fullbred halvintegrerad eller alkov runt 6,5 m med fyrsitsgrupp och fransk bädd alternativt tvärbädd. Då kan förarhytten skärmas av med ett tjockt draperi som komplement till utvändig isolermatta. En sådan bil kan parkeras på en normal p-ruta och tar sig fram i princip överallt där man får köra om det inte är för lågt hängande grenar. Luftburen värme fungerar också I en så liten bil. Gråvattentanken i uppvärmt dubbelgolv är en fördel. Ett alternativ är att installera en mindre tank för vatten från disk och tvättställ i skåpet under tvättstället. Har du tillgång till dusch på jobbet löser det sig, i annat fall får man ställa en hink under utloppet.
Välj bort motorer med partikelfilter eller adbiue, det är illa nog med egrventil etc som kan krångla. Ha som minimum en elektrisk motorvärmare, men ännu bättre är en som går på diesel.
För att inte förlora en massa pengar måste du både köpa och sälja privat. Vidare bör du ha en buffert för reparationer såvida du inte är händig och har tillgång till lokal med lyft etc.
Ta med en erfaren husbils ägare när du skall köpa och läs på t ex allt som Stefan Janeld har skrivit.

Toppen