• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flugor i bilen.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sitter i min HB och börjar alltmer störa mig på alla flugor..

Varje dag så kommer det nya.. Jag släpper glatt ut 4-5 flugor varje kväll genom takluckan ;) Men min fråga är om någon vet var dessa rackare kan ha gömt sig?
i förrgår var det -7 ute och flera surrande små otyg i bilen.

Jag hade ute markisen på Juldagen, där var det några hundra yrvakna rackare som trillade ut o frös ihjäl. Men var tusan gömmer sig resten? jag har letat i skrymslen, utan resultat. Vill helst inte gasa bilen med konstiga kemikalier så det blir döda flugor överallt där man inte ser dem. Så hur gör jag för att bli av med dem utan massa fluglik i hela bilen?

Tack på förhand

Freddy

M

mikkis

Guest
Sv: Flugor i bilen.

hej
kanske du har flugor i gråvattentanken eller avloppstanken

Mikkis

S

StorDansk

Guest

Hej Freddy, för att angripa problemet måste du först förstå det, flugorna kommer ju inte in utifrån så här års, utan du har väckt dom genom att värma upp och vistas i bilen.

Slutsats #1. Du fick in dessa strax innan du stälde av bilen, dom tyckte det var dax för övervintring, då tar eländet snart slut, det är ju begränsat hur många du skulle tolerera i bilen vid avställning.

Slutsats #2. Du fick in EN fluga som hittade nånting värd att lägga ägg på, en kvarglömd korvbit, död råtta eller annat godis, förutsättning att utvecklas är näring och fukt, dessa har nu hunnit äta upp sig, förpuppa sig och kläcks nu när det blev varmt, tiden från ägg till flygfärdig är helt beroende av temperaturen, och om förpuppning skett innan eller efter det blev kallt spelar ingen större roll i sammanhanget. en av tankarna kan mycket väl vara källan, som mikkis föreslår, men då borde du också känna odören från någön av tankarna.
I det senare fallet tror jag inte dom försvinner förrän bilen hamnar som nerfrusen igen, för att sedan återkomma till våren eller när du tänker utnyttja bilen nästa gång.
Sök en ev. källa är mitt råd. Det kan finnas 1000tals.
Lycka till

OBS. Se till att det inte finns tillgång till vatten åt de vuxna flugorna i vattenlås, toa eller ev. hund eller kattskål, imma på insidan rutorna räcker ifs långt.

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi har inte flugor i husbilen, men däremot guldögonsländor...inte så äckliga, men man undrar var dom kommer ifrån...

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Tackar för tipsen..

Jo jag är väl medveten om att de gömt sig någonstans de små rackarna. När jag tog ut markisen och fällde ut dess stödben så rasade det ut hundratals flugor.

Jag gissar att de klämt in sig i något skrymsle för att övervintra, Då jag tyvärr har lite allergier så skulle jag ganska snart reagera på konstiga dofter i bilen, så döda djur eller liknande kan jag utesluta. Troligast är att de vill övervintra och eftersom jag ofta är ute på landsbygden (Mullsjö) så är sannolikheten stor att de planerat vintervilan i min bil ;) Men visst är de enerverande ;)

Jag får väll hoppas att kylan kommer så jag kan djupfrysa dem ;)
Och sen sanera ut dem till våren när jag gör min planerade storstädning och ventilations blåsning.

Freddy

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Om du har flugor i bilen, gör så här:

1. Skapa en ny mapp på datorn.

2. Ge mappen namnet "Flugor i husbilen."

3. Gå och ta en öl.

4. Högerklicka för att ta bort mappen.

5. Datorn kommer då att fråga:
”Vill du ta bort Flugor i husbilen permanent?"

6. Klicka på JA - knappen.

7. Lägg fötterna på bordet, drick en öl till och bara NJUT ;)

S

StorDansk

Guest

Vi har inte flugor i husbilen, men däremot guldögonsländor...inte så äckliga, men man undrar var dom kommer ifrån...

Hej Ludde,
här handlar det helt klart om övervintring, svårt att tycka illa om dessa om man tänker på att allt de äter är bladlöss, som larv och hos vissa arter även som vuxen, i kopiösa mängder dessutom
Men in kommer dom alltid, behövs bara nån millimeter eller så, kolla samtiliga myggnät över alla ventiler, både nertill och upptill, många takluckor har ju fritt flöde för att släppa ut koldioxid, utandningsluft, det är det mest troliga ställe, men jag vill inte rekommendera dig att täta dom, de har nog en viss funktion att fylla även på en uppställd bil, men det med tätningen ska man kanske överlåte på nån som vet bättre, själv kan jag mera om insekter än om takluckor!

F

F.d. 53078

Guest

Efter ett par veckor så är problemet borta. flugor lever bara i några veckor beroende på tillgång av mat. Kläcks dom på vintern så försvinner dom snart på den naturliga vägen.
Annars så går det bra att spruta med biologiskt insektsspray.

F

F.d. 53134

Guest

Hej! Jag har fått in flera hundra sådana flugor som jag försökt att ta dö på men dom rackarna är så små så dom lägger sig bakom någon panel, och kommer fram när det blir varmt i husbilen. Jag vet att de inte är några skadedjur men de utlöser mitt larm gång på gång och det är ju inte så roligt att larmet går igång stup i ett. Jag vet att dom tagit sig in genom takluckan i sovdelen, för jag såg när de svärmade, och tryckte sig ner genom luckan i taket. Nu tänker jag att sätta ett nät över takluckan i sovdelen på utsidan av bilen så då får vi hoppas att dom små krypen inte kan mer ta sig in i min husbil!! :twitcy:

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Små små typ bananflugor fick vi fullt en kväll på camping i Spanien
Hemma är de en viss tid på året då dessa dyker upp.
Ställ ett glas med Äppelcidervinäger ,lite honung o lite diskmedel. Och rör om kan stå
på nån bänk ett par dag så drar sig dom dit o drunknar.
"Våra" försvann på 2 dar

Mvh
Gun

Toppen