• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flopy disc

F

F.d. 55379

Guest
Jag hade skrivbordsrengörning och hittade "bilder på diskett" från extrafilm. Men de är så gamla att de inte går att öppna i XP är det någon som vet om det finns program för att öppna gamla flopy diskar
Conny Från Skåne
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Flopy disc

För att "öppna" disketter behövs inget speciellt program, det räcker med en diskettläsare.

Däremot kan ju filerna vara i något format som in kan läsas av något av de program du har installerat i din dator.

Typen av fil framgår av de tre bokstäverna efter punkten (t:ex: minbild.jpg). Om du talar om vilka de tre bostäverna är, finns det större chans att du får hjälp.

Du kan också googla på de tre bokstäverna och se, om du hittar något "gratisprogram" som kan öppna filerna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Flopy disc

Jag har en flopydisc men den känner inte av denna typ av fil som är SFW-filJag har sökt men inte hittat (gratis) program som läser
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Flopy disc

Har du eget program och inte vill installera kan du prova att döpa om dom till tex .jpg och dubbelklicka Har du tur fungerar det Kan vara nödvändigt att lägga över dom till HD först ifall den är skrivskyddad. Annars är det som sagt ovan ett riktigt bra program.
Lycka till
Mvh Marita
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Flopy disc

Det ble i sin tid levert ut en utgave av PhotoWorks sammen med disse bildene, men i dag bør en bruke irfranview som Stact ga peker til. Formatet til PhotoWorks ga meget høy komprimering slik at det ble plass til mange bilder på en floppy.
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Flopy disc

Nu har jag fixat det med er hjälp. Ett stort tack. Jag bjuder på fika när vi träffas på vägarna i sommar
Inger och Conny
 
Toppen