• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fläktvredet

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Docato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 JTD 100hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: McLouis
Husbilsmodell: 464
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Fläktvredet var ställt på 4, när jag skulle stänga av det tog det stopp vid 3 och var omöjligt att vrida normalt. När jag sedan vred ner det mad kraft ändras varvtalet helt oberäknat. Fläkten kan stanna på vilket läge som helst och fullt varvtal kan också komma vid vilket läge som helst. Senast fanns det två lägen där fläkten stannade. Har någon varit med om detta.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Efter konsultation med verkstad i Själevad tror dom att vredet blivit överhettat och att plasten smält varför det satt fast. När jag vred runt det lossnade det men tar med sig allting runt. Nu vet man inte vad man får för hastighet och får leta sig fram. Verkstaden varnade för att använda hastighet 4 när det är varmt, säger att det ska man bara använda för defroster på vintern när det är kallt. Har någon läst en sådan uppgift förut. Varför går inte säkringen istället nedsmältning av plasten.

Om man ska återställa allt får man nu byta hela instrumentpanelen. Tänk vad skickliga dom är biltillverkarna.

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Curt & Anna-Lena skrev:
Efter konsultation med verkstad i Själevad tror dom att vredet blivit överhettat och att plasten smält varför det satt fast. När jag vred runt det lossnade det men tar med sig allting runt. Nu vet man inte vad man får för hastighet och får leta sig fram. Verkstaden varnade för att använda hastighet 4 när det är varmt, säger att det ska man bara använda för defroster på vintern när det är kallt. Har någon läst en sådan uppgift förut. Varför går inte säkringen istället nedsmältning av plasten.

Om man ska återställa allt får man nu byta hela instrumentpanelen. Tänk vad skickliga dom är biltillverkarna.

Exakt samma sak har hänt mig och flera andra på forumet. Tror inte man måste byta hela instrumentpanelen men ett par tusenlappar kostar nog reparationen.

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Hej

Har en Hymer 544 som är byggd på en Fiat Ducato - 00. Fick exakt samma problem som ni beskriver nu under vår semester. Nu vet inte jag vad som skiljer er modell från min, men jag rev bort panelen och fick lös själva vredet, inte alls speciellt svårt på min årsmodell. Det visade sig att ett kopparbleck lossnat inne i dosan och lagt sig i kläm så det låste själva vridfunktionen. Jag kollade med Torvalla bil som säljer Fiat, och vredet i sig kostade 403 kr. En bilreparatör skulle nog fixa ett byte av vredet på min modell under en timme.

Nu vet jag som sagt inte hur det ser ut på er bil, jag vill bara beskriva hur samma fel på min kunde åtgärdas på ett rätt så enkelt och billigtvsätt.

Lycka till!

Toppen