• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fläktproblem, Trumatic c 3402

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2026
Har en trumatic c 3402 som startar men fläkten går inte igång, hör att pannan startar men det blåser inte någon varmluft. Finns det något enkelt sätt att åtgärda detta eller måste man ta ur hela pannan för att kolla? Om den är trasig kan man byta fläkten själv (är lagom händig) eller bör det göras på en firma?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fläktproblem, Trumatic c 3402

Jag rekommenderar att du gör det på firma. Jag hade problem i min förra bil och det är ganska dyra delar som en firma kan skicka tillbaka om det inte är rätt. Kretskort, fläkt, ventil m.m.. Dom visste inte själva före dom provat allt.

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2026

Jag har provat med gas. Vi får ju ta en firma om det inte går att fixa lätt. Tänkte om det kan komma skit och damm in i fläkten som gör att den inte kan gå, en enkel rengöring helt enkelt :) kan man göra det?

M

morgondagen

Guest

Min Truma fläkt på min Trumatick C6002 EH Som är el liten rund burk med fläkt
i överkanten på hela paketet. Ville ej starta pannan slog ut blev röd signal.
Jag lossade de fyra muttrarna på toppen av fläkten och drog ur kabeln till fläkten
Demonterade motorn och upptäckte att fläkten hade svårt att starta.
Köpte en ny fläkt från truma för 1000:- monterade igen och systemet ha nu gått
klanderfritt i över en månad. OBS ganska svårt att sätta tillbaka elkontakten
men det gick till slut OOOOOOO BBBBB SSSSS görviktikt att en pigg i botten
på fläktpaketet kommer i ett hål så att den kommer rätt Lycka till det var det värt.

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2026

Såja.
Fläkten snurrar!! Den hade kommit ur sitt läge. Fläkten ska sitta nedtryckt i två små "piggar" på värmaren och det gjorde den inte. Sen var jag och tryckte på alla kablar också, så vilket utav mina åtgärder som var det utlösande kan jag inte svara på. Tack för alla tips!

F

F.d. 4244

Guest

hej! vi hade samma bekymmer med vår truma panna. lämnade in och fick nytt kretskort för en massa pengar, men problemet återkom. demonterade avgaslangen och tömde den från damm och spindelnät samt dammsög lite här och där med viss försiktighet. voila!! funkade!!

Toppen