• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrstyrning av Alde värmepanna

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
Finns det något sätt att fjärrstyra och övervaka Alde 3020HE när Aldes eget system är nedlagt och Trumas iNet är under avveckling pga att sms-styrning upphör i och med nedläggningen av 2G-nätet? Jag tänker att det borde gå att koppla någon smart gateway/hem-controller som styrs via wifi så att husbilen kan värmas på distans.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
PTS hade ett informationsmöte om avveckling av 2G och 3G näten (hölls 2022).
Rent spontant känns det som om planen att fasa ut GSM innan utgången av 2025 är tveksam.
Enligt PTS så kan det resultera i att t.ex. funktioner enligt nedan sluta fungera:
Larmtjänster
Uppkoppling av värmepumpar och varmvattenberedare
Robotgräsklippare
Husdjurspejlare
Fjärrstyrning av värme i sommarstugor

Så att lösa fjärrstyrning av en Alde-panna är nog en bagatell jämfört med allt annat som ligger i farozonen.
Om man bara har konstant tillgång till internetuppkoppling och är lite händig verkar det redan finnas prylar som funkar.
Första steget är väl att skaffa Alde kabel för extern start och sen ett relä typ 2 kanalsbrytare WiFi.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
PTS hade ett informationsmöte om avveckling av 2G och 3G näten (hölls 2022).
Rent spontant känns det som om planen att fasa ut GSM innan utgången av 2025 är tveksam.
..........
Telia skriver på sin sida att 2G ska vara utfasat i slutet av 2025....

 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Truma I-net och trumas app fungerar klockrent med alde 3020/Alde displayen.
Du behöver ett extra Sim kort, t.ex hos Fello för 95kr/mån. Kan pausas då man inte behöver använda det någon period.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jo jag vet. Men man kan plocka bort tjänsten telefoni från 2G/3G och låta utrustningen sitta kvar för SMS. Men det är inte så troligt.
Rent tekniskt är det inget som hindrar dock.
 
Toppen