• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädring/stötdämpare.

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Chassiefabrikat: Ford
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
för några veckor sedan bytte jag alla fyra bakhjulen. jag gick upp en storlek från 185 till 195 på samtliga.

och jag får för mej att ungefär samtidigt så blir bilen väldigt gungig, speciellt på sämre spåriga vägar.

jag ska byta stötdämpare i morgon, men kan det vara annat det beror på?
vad kan man mer kolla? kan det vara däckbytet, eller var det bara en tillfällighet att det kom ungefär samtidigt?

man tycker ju att bilen skulle bli stadigare med bredare däck..
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Det som slår mig är om du ökar dimensionen utan att minska profilen kommer bilen att bli lite högre vi dom nya däcken. Det medför att tyngdpunkten flyttas i ditt fall framåt. Hur mycket högre är dom nya däcken?
Fast det känns lite konstigt at det skulle märkas så som du beskriver.
 
F

F.d. 4879

Guest
Precis som Håkan J skriver, går du inte ner i profilstorlek så ökar du höjden på däcket och hela bilen. Antagligen känner du svajet i däcken sidledes. Testa med att blåsa i 0,5 kg mer i bakdäcken och se om det blir nån skillnad.
 
F

F.d. 4879

Guest
Nej det är nog för mycket med 5kg. Har du inte skruvade ventiler i fälgen så är det risk för att dom ipressade åker ur, resultatet förstår du säkert..
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Så fort du ökar bredden på däcken så ökar och spårkänsligheten. I detta fall från 185 till 195 X 2 så är det min bestämda uppfattning att det spårar mer, och kan kännas svajigt. Men kolla luft-trycket. och lycka till.
Fredrik
 
Toppen