• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fjäderbyte Tyskland?

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Funderar på att byta ut fjädrar fram på husbilen för att få den lite högre. Tänker mug Goldschmitt eller ALCOs nya lösning. Är det någon som gjort det i Tyskland och kan tipsa om någon verkstad?

F

F.d. 28145

Guest
Sv: Fjäderbyte Tyskland?

Det är DYRT på verkstäderna i Tyskland.

F

F.d. 58882

Guest

Det är DYRT på verkstäderna i Tyskland.

Nej, dyrt är det definitivt inte. Jag bytte koppling hos Bauer Automobile GMBH Flensburg Tyskland, under halva priset mot hemma i Sverige. Bytet tog mindre än 5 timmar. Kan rekommendera denna firma som är väldigt kundorienterade & serviceminded.

Bennie

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

En del andra inlägg i forumet tidigare, har tytt på att timpriserna generellt sett kan vara lägre. Har du något exempel?

Jag har också uppfattningen att det är billigare i Tyskland. Jag har varit in på ALKO,s sida i Tyskland och hämtat namn och hemsidor på ackrediterade service verkstäder för ALKO. Har skrivit till 5 - 6 st både på engelska och tyska.
Men ingen har svarat så jag vet inte om det finns intresse från tyskarna eller dessa fjäderben är för nya.
Om någon lyckas bättre än jag så hänger jag på i sommar för ett byte.
//Tommy

F

F.d. 28145

Guest

En husbilsverkstad i Trier tog 75€/timme.

I Köln tog dom 50€ för byte av framlampa och dragning av en skruv för motorhuven.

F

F.d. 27368

Guest

Nej, dyrt är det definitivt inte. Jag bytte koppling hos Bauer Automobile GMBH Flensburg Tyskland, under halva priset mot hemma i Sverige. Bytet tog mindre än 5 timmar. Kan rekommendera denna firma som är väldigt kundorienterade & serviceminded.

Bennie

Vad gav du i Tyskland ??
Priset jag fick var på en bil jag är lite sugen på med 2,5 td 1992 .
7700 kr med den dyra växellådsoljan .

F

F.d. 58882

Guest

Jag gav 5000:-. Vad menar du med den dyra oljan? Jag bytte koppling kpl med urtrampningslager & då behövs ingen olja. Min bil är en 91'a så det så det är samma drivlina som din.

Bennie

Toppen