Sv: Fisketips
Hej.
som ny medlem och en gammal sportfiske idiot, så vet jag att många inte vill dela med sig och ge fiske tips., enl mig så är det en god kamrat anda att dela med sig av vad man kan. Vet jag bara var ni skall fiska och vilker period av säsongen, och vilken typ av fisk. så är det lättare att gr råd vad ni skall använda..
några grundråd finns det.
INSJÖFISKE.
Där har man oftast Abborre, Gädda och rengbåge.
På Abborre gäller Flötmete med mask eller något annat bete på kroken.
Gädda där går oxo flötmete då kör man med löja eller mört på en lite större tre krok.
Alt spinnfiske med drag eller wobbler.
Sen finns det en mycket svårare teknik men effektivare fiskemetod. som heter jerkbite som jag håller på att lära mig själv just nu.
Den går ut på att man oftast bygger sina egena wobblers. kapar av en bit träskaft och sen formar till ändarna lite. Den har ingen egen gång eller rörels utan man leker fram den med hjälp av fiskespöt.
Sen had du där det finns rengbåge..Då rekomederar jag flugfiske alt spinn. , med spinn så kör hjärna med ett litet silver eller koppardrag typ Lillöring, som är mycket efektiva på rengbåge.
KUSTFISK
Där har man mer olika fiskar och möjligheter att lika med fantasin av vad man har i fiske lådan...det finns ingen som kan säga att det funkar inte , det vet inte fisken något om utan den hugger oftast på vad som serveras.
spinn , Mete med flöte eller bottenmete.
Någon nämde att han köpt Torskdrag för att sen bottenmeta?
Torskdrag skall vevas hem strax över botten och är man då vid kusten där torsken då går nära land. så är det perfekt. Men det går lika gärna att köra med ett lite lättare drag och låta det skunka lite längre tid.Torsken är en rovfisk den hugger på allt i sin väg.Även ett flötmete med mask . bara masken kommer ner på rätta djupet.
Öring vid kusten.
Själv använder jag mig av ett långkastande spö. Kastkula och en dubbelkrokad fluga.
Ål. botten mete med mask..kanon tid just nu och fram till aug, sep, Börja fiska efter kl 10:00 och ca fram till gryningen kommer ca kl 0200.
Sydkusten har även vild rengbåge. där gäller det Smala skeddrag typ, Toby , Men även atom silver , koppar och rött.
Så där är lite kan komma mer i framtiden...låt fantasin spela och prova lite egena trix..Gör ni helt galet, och det är någon hyglig prick som ser så kan han ju förklara på ett annat sätt..
Skitfiske på er alla i sommar.