• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske i Norge

F

F.d. 55345

Guest
Vi har för avsikt att under årets lopp se oss närmare omkring i vårt vackra grannland – och naturligtvis finns fiskeutrustningen med i bilen. Kan någon, gärna en äkta gutt, tala om för mig om jag som svensk tillåts fiska i fjordarna utan någon slags licens? Att diverse rinnande och stående vatten kräver fiskekort som man får skaffa sig på olika håll torde vara självklart, men just fjordar och havet i allmänhet.
Det skulle förvåna mig om inte ett flertal klubbmedlemmar har erfarenhet av fiske i norska vatten och kanske kan ge mig tips eller hänvisa till speciella hemsidor osv. Kanske någon av er har liknande planer för kommande säsong?

Tacksam för alla kommentarer! Och fram nu, alla norska Norrmän!
hälsar Georg F.
 
F

F.d. 3633

Guest
Sv: Fiske i Norge

I Norge er det gratis å fiske i alle fjorder.Men man må ha fiskekort for fiske i ferskvann og elver
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Fiske i Norge

Hei, Georg F.
Så klart, fiskeutstyret må du ha med. I lakseelvene er det alltid strenge regler, med fiskekort og tildeling av fiskeplass. Ellers i ferskvatn er det litt forskjellig, men spør lokalt eller turistbyråene. Men i sjøen ved fjord og hav er det fritt frem. Min erfaring sier at til lenger ut mot kysten du kommer, til bedre er sjansen for å få fisk. Det kan nok også sies at til lenger nordover, til meir fisk. Småsei, lyr og torsk kan en finne overalt, hele året.
Makrell og lyr er beste tiden på ettersommeren med fiske fra land.
Lykke til med deres fiekesafari på norskekysten.
Helsing,
Berit og Ola.
 
F

F.d. 55345

Guest
Sv: Fiske i Norge

Hej, norska vänner!
Stort tack för det utförliga svaret på min fråga. Ni är fantastiska!

Hälsningar,
Georg & Johanna
 
Toppen