• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Firefox vs. Explorer ?

H

hianders

Guest
Hej!
På ”aktivitetshanteraren” kan jag se att Firefox + plugin-container.exe tar 100 % av CPU-kraften när jag går in på Aftonbladets förstasida och klickat på en länk i t.ex. en artikel. Resultatet blir att det inte går att ”skrolla” upp eller nedåt på sidan. Jag har provat att låta datorn stå i detta läge i ca 15 min men inget händer. Däremot uppstår inte problemet när jag gör motsvarande på Expressens förstasida. Inga problem med att köra Explorer. Hur gör jag?
Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Sker detta varje gång du provar den länken?
Vilken firefox version kör du?
Har du kollat om det finns någon uppdatering? Under hjälpmenyn kan du kolla om det finns en ny version (nyare versioner uppdaterar sig automatiskt).

Det kan vara en trasig flashplugin. Prova att uppdatera den också...
Sen kan jag tipsa om AdBlock plus med det så blir ett besök på aftonbladet uthärdligt... ;)

//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Enig med STACT - AdBlock Plus gir en helt ny opplevelse av vanlige nettaviser. Spesiellet om en høyreklikker på de få reklamene som slipper gjennom og markerer at en ikke ønsker å se disse.

Plugin-container.exe ligger som en isolasjon mellom flash (Silverlight og Quicktime håndteres på samme måte) og resten av firefox, en kan godt drepe plugin-container fra task-manager om det blir stor belastning på PCen. Normalt er det en feil i en flash-aplet som fører til 100% cpu bruk. Blir denne blokkert av AdBlocker så blir det ingen problemer.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Kan även tipsa om Flashblock som blockerar alla flash-animationer.
Med Flashblock aktiverat går det ännu snabbare att ladda vissa sidor.
Om man ändå vill ladda flashanimationerna klickar man på dem.

/ Einar
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Hej!

Mitt problem tangerar ditt. Kör med IE7. Både Expressen och Aftonbladet har i vissa fall länkar till TV i sina artiklar.
På Expressen kommer jag utan problem in på dessa, men på Aftonbladet fungerar det inte. Ibland får jag ljud där, men aldrig någon bild.
Någon som vet varför??

Roadglider
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Mitt problem tangerar ditt. Kör med IE7. Både Expressen och Aftonbladet har i vissa fall länkar till TV i sina artiklar.
På Expressen kommer jag utan problem in på dessa, men på Aftonbladet fungerar det inte. Ibland får jag ljud där, men aldrig någon bild.
Någon som vet varför??

Börja med att gå tilll Adobe och uppdatera Flashplayer: Adobe - Install a different version of Adobe Flash Player

Om inte det hjälper, uppgradera till Internet Explorer 8.
Alternativt ta och prova Firefox eller Chrome. Båda är trevliga webbläsare som är både snabbare och mer anpassningsbara än Explorer (det finns orsaker till att den webbläsaren tappar marknadsandelar hela tiden...).

//Stefan
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Tack för tipsen. Laddade ned IE8 och nu fungerar det OK!
Roadglider
 
H

hianders

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Jag kör Firefox 3.6.6. Det blir stopp bara genom att skrolla nedför sidan på Aftonbladet, behöver inte klick på någon länk har jag sett. Datorn jag har är inte direkt färsk men har dubblerat minne. Det finns ju ett antal små program som går i bakgrunden och dessa misstänker jag en orsak till problemet.
Jag skall kolla era tips och kanske jag återkommer om mera handfasta åtgärder.
Hasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Tack för tipsen. Laddade ned IE8 och nu fungerar det OK! Roadglider

Varför inte ta steget fullt ut och ladda ned IE9 som är betydligt snabbare än IE8?

Vill man ha ännu snabbare webbrowser så finns Safari och Google Chrome. Den senare är min favorit eftersom den är integrerad med Googles övriga produkter, tex översättning och sökning.

Med Safari får en gammal dator nytt liv!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Använder XP och vad jag förstått efter att ha kollat en ev nedladdning av nuvarande version av IE9, så är den inte kompatibel med mitt operativsystem.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Använder XP och vad jag förstått efter att ha kollat en ev nedladdning av nuvarande version av IE9, så är den inte kompatibel med mitt operativsystem.
Roadglider

Den slutgiltiga versionen av IE9, som kommer efter årsskiftet, kommer ej heller att vara kompatibel med operativsystemet XP, se länk nedan.


Nya webbläsare överger XP - IDG.se
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Firefox vs. Explorer ?

Jag kör Firefox 3.6.6. Det blir stopp bara genom att skrolla nedför sidan på Aftonbladet, behöver inte klick på någon länk har jag sett. Datorn jag har är inte direkt färsk men har dubblerat minne. Det finns ju ett antal små program som går i bakgrunden och dessa misstänker jag en orsak till problemet.
Jag skall kolla era tips och kanske jag återkommer om mera handfasta åtgärder.
Hasse

Börja med att uppgradera till senaste versionen, 3.6.12. Lättast är via Hjälpmenyn och "Sök efter uppdatering"

//Stefan
 
Toppen