• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finskt sommartäcke

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Någon som vet hur man kommer i kontakt med det finska företaget M.Huhtalo AB?
Har skickat en förfrågan för 3 veckor sedan på E-mail om ett sommartäcke till husbilen, men inte hört av dom. När man ringer svarar en telefonsvarare på finska. Kan ingen finska så jag har inte en aning om vad dom säger.
Göran
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Finskt sommartäcke

Hej!
Om du läser i ämnet Vintertäcke (finns flera) vill jag minnas att någon medlem i ett inlägg hade personlig kontakt med tillverkaren Kanske du hittar något och kan maila denne medlem???
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Finskt sommartäcke

Någon som vet hur man kommer i kontakt med det finska företaget M.Huhtalo AB?
Har skickat en förfrågan för 3 veckor sedan på E-mail om ett sommartäcke till husbilen, men inte hört av dom. När man ringer svarar en telefonsvarare på finska. Kan ingen finska så jag har inte en aning om vad dom säger.
Göran

Hej Göran Har nyss varit i kontakt med Matti Huhtala på telefon,tyvärr är han dålig på svenskan men bad dig ringa kvällstid när hustrun kommit från jobbet (hon pratar svenska)och ifall ingen råkar svara så ringer hon upp om inte ditt nummer är skyddat.
Numret han bad dig ringa är +35816482171

Tervetuloa! M.Huhtalo Oy - Internetpalvelut Klicka På svenska
 
Senast redigerad av en moderator:

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Finskt sommartäcke

Hej Göran Har nyss varit i kontakt med Matti Huhtala på telefon,tyvärr är han dålig på svenskan men bad dig ringa kvällstid när hustrun kommit från jobbet (hon pratar svenska)och ifall ingen råkar svara så ringer hon upp om inte ditt nummer är skyddat.
Numret han bad dig ringa är +35816482171

Tervetuloa! M.Huhtalo Oy - Internetpalvelut Klicka På svenska
Tack, skall prova att ringa ikväll.
Göran
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Finskt sommartäcke

Hej Göran!

Fick Du tag på Matti?
Kan åka över till Matti i Torneå då jag bor bara några hundra meter från honom i tvillingstaden Haparanda.
Hör av Dig antingen här eller på telefon.
Här nedan ser Du vilka mått han behöver till en helintegrerad bil, i fall han inte redan har måtten till just Din bilmodell om det är en Carthago I 51 helintegrerad, Du avser .
Pilote Galaxy 44.jpg
Hälsningar Kjell
 
Senast ändrad:

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Finskt sommartäcke

Hej Göran!

Fick Du tag på Matti?
Kan åka över till Matti i Torneå då jag bor bara några hundra meter från honom i tvillingstaden Haparanda.
Hör av Dig antingen här eller på telefon.
Här nedan ser Du vilka mått han behöver till en helintegrerad bil, i fall han inte redan har måtten till just Din bilmodell om det är en Carthago I 51 helintegrerad, Du avser .
Visa bilaga 25973
Hälsningar Kjell
Nej, jag har inte fått tag på matti. Tacksam ifall du kan prata med honom. Om han kan svenska tror jag det ändå blir problem med min skånska. Fick prata engelska ibland när jag var och fiskade i Älvdalen för att dom skulle förstå mig.:)
Jag tänkte att det räcker med täcke på framrutan. Sidorutorna är dubbelglasade. Har han inte måtten kan jag ta det i veckan. Vill du höra med honom är jag tacksam. Gärna ett prisförslag också.

Göran
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Finskt sommartäcke

Hej Göran!
OK! Om jag förstår Dig rätt vill Du endast ha ett enkelt rektangulärt täcke som enbart täcker framrutan. Skicka mig måtten för säkerhets skull, är Du snäll.
Jag pratar med Matti och återkommer med prisförslag.
Hälsningar Kjell
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Finskt sommartäcke

Behöver man täcke till alla bilar jag har har haft min första husbil någonsin, och jag har ine saknat något täcke men jag har sett sådana på en del bilar.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Finskt sommartäcke

Hej Göran!
OK! Om jag förstår Dig rätt vill Du endast ha ett enkelt rektangulärt täcke som enbart täcker framrutan. Skicka mig måtten för säkerhets skull, är Du snäll.
Jag pratar med Matti och återkommer med prisförslag.
Hälsningar Kjell
Ja, det är endast framrutan. Vilka mått vill han ha? Bilen står på verkstad för service. Hoppas jag kan hämta den på tisdag.
Göran
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Finskt sommartäcke

Hej igen, Göran!
Om Du tittar på figuren i inlägg 10 är det ju sträckorna a,c,g och h som är intressanta då de ju bildar halva det täcke Du vill ha.
Sedan är ju frågan om Du vill att täcket viker över en bit in på bilens långsidor utan att för den skull täcka över sidorutorna. I så fall måste du förlänga sträckorna a och c en aning.
Jag har inte direkt kläm på hur Din bilmodell ser ut exakt. Kan googla på detta.
Hälsningar Kjell
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Finskt sommartäcke

Hej igen, Göran!
Om Du tittar på figuren i inlägg 10 är det ju sträckorna a,c,g och h som är intressanta då de ju bildar halva det täcke Du vill ha.
Sedan är ju frågan om Du vill att täcket viker över en bit in på bilens långsidor utan att för den skull täcka över sidorutorna. I så fall måste du förlänga sträckorna a och c en aning.
Jag har inte direkt kläm på hur Din bilmodell ser ut exakt. Kan googla på detta.
Hälsningar Kjell
Jag tror att plastlisten som går längs med framrutan (lodrätt) skulle vara bra att fästa täcket i.
Göran
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Finskt sommartäcke

Tror inte det. Carthago har nog sett likadana ut sedan Chic-modellen kom, tror det var -04. Numera finns det C-line och E-line som kom -09. Där vet jag inte, men det är oväsentligt eftersom jag har en -05. Det som ändrades från -05 till -06 var bodelsdörren som fick fönster och möjligtvis något annat interiört. Planlösning och utvändigt är det samma vad jag vet.
Göran
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Finskt sommartäcke

Har ett sommartäcke från Matti, silver på en sida röd på den andra sidan det känns också som det är olika struktur på tyget.

Undrat hur detta ska användas = vändas
Tycker att silversidan ser lite diskretare ut så därför vänds den alltit utåt, men det borde finnas någon vettig förklaring till varför det är sytt med 2 olika tyger fukt mot rutan el solsken, regn.
Någon som vet förutom Matti så klart men det är det där med språket.

För övrigt är det ett mycket bra täcke passform och välsytt.
Kan rekomenderas


Hälsningar P-zon
 
F

F.d. 53059

Guest
Sv: Finskt sommartäcke

Har ett sommartäcke från Matti, silver på en sida röd på den andra sidan det känns också som det är olika struktur på tyget.

Undrat hur detta ska användas = vändas
Tycker att silversidan ser lite diskretare ut så därför vänds den alltit utåt, men det borde finnas någon vettig förklaring till varför det är sytt med 2 olika tyger fukt mot rutan el solsken, regn.
Någon som vet förutom Matti så klart men det är det där med språket.

Den röda sidan skall vara utåt ifall man vill ha mera värme in i husbilen och den silverfärgade sidan utåt ifall man vill hålla värmen ute.

Jag brukar alltid ha täcket på även när husbilen står parkerad på gården för att skydda inredningen i hytten från att blekna av solen.
Hälsningar Johan
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Finskt sommartäcke

Sannolikt kan det vara så, Johan.
Min känsla är dock att Masa-täcket är lika funktionellt med antingen den silverfärgade- eller den kulörta sidan vänd utåt.
Vår vintererfarenhet är däremot att den kulörta sidan är glattare än den silverfärgade och släpper därmed av nedfallande snö lättare.
Sannolikt borde det även vara fallet med nederbörd i form av regn.

Hälsningar
Kjell

P.S. Har tyvärr haft det så körigt på jobbet, Göran så att jag ej hunnit åka förbi Matti än. Gör det så snart jag bara hittar en liten lucka. D.S.
 
Toppen