• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finskt avfettningsmedel ?

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025
Sv: Finskt avfettningsmedel ?

Inte Finskt men kanske halvvägs!

Halner Gårds Rapsgul Avfettning är en av de mest effektiva avfettningar som jag har stött på. Biter på det mesta och dessutom är den miljövänlig.
Törs inte använda den på HB men allt annat "oljigt" går som en dans.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Min erfarenhet av Abnet är att det är mycket effektivt på biologiska fläckar såsom insekter, fågelskit och dropp från träd. Jag får ibland bruna fläckar från en ek som min bil är parkerad inunder. Dessa fläckar är mycket svåra att få bort med något annat än Abnet.
Abnet har dock mycket begränsad effekt på asfaltsfläckar.

Leif Torså

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Är Abnet ok att använda på husbilen? Ingen fara för att tätningen angrips som med andra avfettningsprodukter?
Mvh
Claes

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Först jag fick vetskap om Abnet var just att det inte löste upp tätningen eller gummilisten runt fönster t.ex

F

F.d. 53358

Guest

Vi har en biltvätt i Uddevalla, där har vi anpassat medlen mot varann. Det gäller, avfettningsmedel, skumm, högtrycksmedel och vax, för att de ska komma överens i våra reningsverk. Om man blandar i andra medel kan de skära sig vid tvättning och i reningsverken.
Vi fick problem med en bil som fick liksom ett klister på hela bilen, då han blandat egna medel med våra. Han påstod att det var väldigt miljövänligt, men det kom inte överens med våra medel. Vi fick tömma tankarna och spola igenom mängder av vatten för att bli av med klistret.
Hur miljövänligt hans medel än var, blev det inte det i slutändan. Vad han använde för medel ville han inte tala om, men dyrt blev det för oss.

Toppen