• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finns GPS med höjdvarning för viadukter?

matsw

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2025
Hej.
Vi skall köpa ny GPS. Vi har en Tomtom idag som vi är nöjda med, och skulle gärna ha en Tomtom igen. Men vi vill kunna ställa in höjd på viadukter så man inte plötsligt måste vända när höjden är max 3 meter. Finns det?
Dessutom skulle vi vilja koppla backkameran till GPS-skärmen, så att den fungerar som monitor när vi backar, men som GPS annars. Är det möjligt? Någon som vet?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Finns GPS med höjdvarning för viadukter?

Den funktionen bör finnas i den som TomTom erbjuder HBK-medlemmar till rabatterat pris. Se: "Rabatter ......."

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag har köpt den men hittar inte den fuktionen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er problem med denne type funksjon i Sverige, kartverket mangler informasjon om høyder. Nesten like ille i Norge, tror det skyldes det underlag som TeleAtlas kjøper fra de statlige kartverk.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Funktionen finns hos många av de nya, särskilt dom som är avsedda för lastbilar (truck). Men kartunderlaget har stora brister än sålänge. Uppdaterade min Garmin igår och ska ut och kontrollköra den i helgen.

F

F.d. 58637

Guest

Under färd från Amsterdam till Venlo gjorde vi mistaget att ställa in kortaste vägen på GPS:en. Två gånger passerade vi små älvar med linfärjor. Båda gångerna skrapade vi i underredet både vid nerfart till och uppfart från färjorna. Men att hitta GPS som varnar för sådant lär vara omöjligt. Det är ju annars mycket trevligt att köra dom små vägarna.
I Belgien passerade vi genom fantastiska små byar.

Så vill jag passa på att kritisera Bordatlas. Flera gånger hamnade vi på fel platser när vi körde efter att ha ställt in gps efter koordinater och även adress. En gång i en liten bondby i Luxenburg. Sedan uppmanades vi av GPS att köra genom terrängen sista biten. Som tur var kom en ung man och lotsade oss sista biten till ställplatsen.
Till och med adressen till den stora ställplatsen vid gränsen mellan Holland och Tyskland hade fel adress och koordinater.
Lika illa i Moseldalen.
Så använd GPS med sunt förnuft och fundera på om det är rimligt när den vill visa in på små byvägar.

Mvh

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så använd GPS med sunt förnuft och fundera på om det är rimligt när den vill visa in på små byvägar. Mvh

Eller snarare, använd Bordatlas med förnuft då den innehåller många felaktigheter, både i katalog och i filer.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi använder inte längre Bordatlas! Vi har kommit fel så många gånger så nu får det vara nog! Jag undrar vilka som lägger in uppgifterna egentligen och vad gäller uppdateringen så tycks den vara obefintlig!

Jappe

F

F.d. 52943

Guest

Så länge kartorna inte är uppdaterade hjälper inga navigatorfuktioner - hur sofistikerade navigatorerna än må vara......

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

Vi råkade ut för detta vid Taunusbergen,skulle över Rhen... och vips så var det färja- två meter...:(
mvh
KaMa1

F

F.d. 25235

Guest

.......Dessutom skulle vi vilja koppla backkameran till GPS-skärmen, så att den fungerar som monitor när vi backar, men som GPS annars. Är det möjligt? Någon som vet?

Är oxå nyfiken på detta, har denna den funktionen? och i så fall har TomTom kameror oxå? Eller går det med vilken backkamera som helst? Är det std. Kontakter?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det bara att ladda in denna fil i navigatorn och sedan funkar det? Undrar sm7asl

Tillvägagångssättet är lite olika för olika navigatorer. Jag har den i appen Sygic på min iPad. På en resa nyligen dök ikonen om låg bro upp vid resa på E6 genom Halland. Det visade sig att det var en lokalväg under motorvägen som hade lägre i tak än 3,1 meter. Så nyttan kan diskuteras!

F

F.d. 29916

Guest

Fungerar denna filen i alla GPSer, eller måste jag ha en speciel GPS?
undrar Göran

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En csv-fil kan användas till bl.a. Garmin men filen kan konverteras så att den passar även andra navigatorer med POI-Edit. Finns att ladda ned på nätet.

Appen POIViewer kan bl.a. använda csv-filer och på Sygics hemsida finns en konverter som gör om csv- till rupifiler.

Idag finns det egentligen bara Garmin och TomTom kvar på navigatorfronten, den senare kämpar för sin existens. Navigon ägs numera av Garmin och är en europeisk affär för att bedriva tvåfrontskrig mot just TomTom.

Toppen