• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det någon som är kunnig inom HD video?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag skulle behöva lite hjälp med att reda ut vad jag ska göra för inställningar vid import av HD film, kanske det finns någon i klubben här som är bra på detta?

Kameran filmar i 4:3 format HD 960p (1280x960) 25 fps PAL

Programvaran är Adobe Premier Element 9

/Annette
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Finns det någon som är kunnig inom HD video?

När det gäller importen ska du inte behöva göra några inställningar. Däremot när du sätter upp projektet måste du välja med hänsyn till vad ditt klipp är. Nu känner jag inte till Premiär, kör med Final Cut i Mac, så jag vet inte om din programvara stöder HD.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Finns det någon som är kunnig inom HD video?

Jo, den stöder HD. Jag menar att det är när jag ska öppna ett nytt projekt som jag måste välja format, och det finns en hel drös att välja på som ser väldigt lika ut..
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Finns det någon som är kunnig inom HD video?

Det bör stå PAL HD 960p/25 fps i den projekt inställningen som du väljer.
När du sen exporterar ut kan du förmodligen välja mellan projektinställningen eller något annat format som tex för YouTube eller liknade.

Ge dig inte!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Finns det någon som är kunnig inom HD video?

Haha, nog är det så, jag är en riktig tjurskalle ska du veta, enveten som en lus, man måste kämpa annars kommer man ingenstans! :D
Min filosofi är att "lär dig göra själv - ingen annan kommer att göra det åt dig"
Men man kan ju alltid be om lite hjälp, jag tackar särskilt JanneEkan för ett trevligt samtal igår med mycket "fototjöt"!
 
Toppen