• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finlandsresa

• Startad av Startad av F.d. 13265
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 13265

Guest
Hej.
Någon som har erfarenhet av Finland vad gäller sevärdheter, gammal kulturbyggd m.m.
h/johan316:spinny:

Sv: Finlandsresa

Finland är väldigt fint att resa runt i. Vi kommer själva från den svensktalande delen av Österbotten ( Sideby i söder till Karleby i norr). Språket är det inget problem med man kommer rätt långt med svenskan( svenska är ju Finlands andra språk) och i dag talar många engelska.
Campingplatserna ligger väldigt fint ,ofta vid någon sjö.
Jag kan varmt rekomdera en rundresa i Finland.Tag gärna kontakt med oss om ni undrar över något .Vi kommer att befinna oss i Österbotten veckan efter midsommar och ca 3veckor framåt.

Hej.
Det vackraste Finland hittar ni i mellersta och östra Finland.Tusen sjöarnas område.När man tar en titt i kartan ser man att det finns sjöar tätt tätt.Och varför inte besöka någon av de alla de festivalen som arrangeras i Finland på sommartid.
Sevärt i Östra Finland :Koli i Juuka =Finlands vackraste sjöutsikt.Lieksa= Friluftsmuseum med gammal lands och skogshuggare kultur som tema.Där arrangeras också blåsmusikfestival i Juli med deltagare från hela världen.Kuhmo mot östgränsen=Kammarmusikfestival .Savonlinna= Operamusikfestival i gammal slottsmiljö med världsartister.Joensuu-Rockfestival.Vackra platser utöver Koli i Östra Finland är Punkaharju(Vägen går på åsarna) med konstutställning i grottmiljö(Retretti)Nära Savonlinna.Vuokatti I Kajanaland=Sjöutsikt och vinterportcentra.Kuusamo med orört natur och naturpark stigar.
Ilomantsi med gammal Grekisk ortodox kultur och arrangemang.(Parppeinvaara i Ilomantsi by med gammal karelsk byggarkitektur.)EU:S östligaste landpunkt i Ilomantsi.

I västra Finland :Seinäjoki Tango festival.Pori Jazz festival.Åbo Ruisrock.tex.
Om Du har någon särintresse hjälper kag gärna med tips.Jag kommer urspungligen själv från Finland så jag är ganska bra uppdaterat om de olika alternativen där.Myggvarning.

Konstigt att man bara märker fördelarna med att köra husbil
och campa i sitt eget hemland då man kommer hem efter
att ha tillbringat en semestermånad i sydeuropa...:yes:

Lugn trafikrytm och massor av fina ställen med sjöutsikt
att fricampa på.

Och en massa kultur-händelser är redan nämnda i tråden...
tycker själv att det är värt ett besök i Fiskars-Billnäs
kulturmiljöer om man har vägarna förbi.
Nylands Hantverk hemsida

Här finns lite info på svenska om camping i Finland på
SF-Caravan´s hemsida:
Karavanare - Karavaanarit

/Göran_K

Hej,

Hakar på den här tråden med några egna frågor eftersom vi funderar på att åka till "Egentliga Finland med en husbil i sommar:
1. Får man fricampa i Finland,
2. Om ja på 1, finns det bra ställen längs skärgårdens ringväg?
3. Är det svårt att få plats på campingarna i egentliga finland under juli, i så fall i hur god tid bör man boka plats..
4. Billigaste färjan från Sthlm, bilen är 6,42 m

Tack på förhand!!
//Tommy o Anna

Hej
Visst får man fricampa i Finland.Samma regelverk vad gäller allemansrätten som i Sverige.Det finns en mängd nationalparker,vägverkets rastpalteser och rastplatser i anslutning till servicestationerna i Finland.Att rekommendera ABC-Stationerna.Motsvrarar Eurostop i Sverige med dygnet runt mataffär och restaurangservice.
Tyvärr har jag ingen fil att bifoga för rastpaltserna men kanske någon annan som besöker denna sida har.Vi har ju några medlemmar från Finska sidan också.
Det är tämligen tryggt också i Finland .Vägrån och sådant är mycket sällsynt.
Campingplatserna har i regel plats om man behöver ingen elplats.Jag har aldrig bokat i förväg..De kostar runt 20 € natten beroende på standarden.
Jag rekommenderar ändå att köra in till mellersta/Östra Finland .Västkusten liknar mest Skåne.Bara öppet landskap med massa åkermark.Sjöarna finns i mellersta och östra Finland.Engelskan går bra att använda som språk inne i landet.Vid kustremsan kan man använda även svenska.
Prisnivån kanska lika Sveriges.

Hej
Glömde det här med färjorna
Jag själva använder Kappelskär-Nådendal Finnlink.Se nedan
FinnLink - FinnLink
De är bäst och lungnast.Bra standatr max 400 passagerare mot Silja-Vikings 3500
Det ingår alltid hytt och 2 maträtter för 2 pers i priset och priset omfattar max 8 meters fordonslängd.Finnlink har ej Taxfree men det är ingen större förlust med dagens prisnivå på Silja-Viking

Det finns även SEa Wind från Stockholm till Åbo som är relativt förmånlig(Ungefär samma som Finnlink) med om den har jag ingen erfarenhet av.

Tack för hjälpen Homecar!

Språket är inga problem, är flytande i tal vad gäller finskan. Vi kommer förmodligen inte åka längre in i landet än Kuusjoki eftersom jag har släkt där. Därefter blir det "Skärgårdens Ringväg" och sen lite tid i Nådendal/Åbo innan hemresa igen..

Hej
Ett intressant sätt att resa till Finland är att ta färjan till Åland och åka därifrån med småfärjor till fastlandet, (gamla postlinjen mellan Sverige & Finland)
övernattar du 3 nätter i dom mindre öarna så är färjorna gratis, vill man inte övernatta så är det ändå billigt, vi har åkt på detta sätt och det var helt OK. Men ha med dig kontanter i Euro, det är ont om banker i dom mindre öarna och de tar sällan kort. (i Åland är det inga problem), annars kan jag rekommendera Seawind. Camping i Finland fungerar som här hemma, utom att till skillnad mot Sverige accepterar de internationell campingkort. Nådendal/Åbo skärgård är fantastisk. Fricamping o allemansrätten fungerar ungefär som i Sverige. Östra Finland brukar ha nästan tropisk värme under juli månad.
:D

Det var bra tips, det tackar jag för.. Skall titta närmare på det alternativet eftersom vi trots allt har längre semester. Har du även några bra tips på ställen på de små öarna, i fall att vi bestämmer oss för att åka den vägen så är det alltid bra med platser som någon redan besökt och minns som bra platser.

Hej Tack för trevligt svar.
Våra planer är färja till Åbo sedan österut inåt landet och därefter upp till Nordkap och sedan svenska sidan hem. Detaljerna är inte klara ännu men vi reser 19 juni så kanske vi kan planera att "komma förbi"
mvh//roland:D

Då kommer en följdfråga. Var kan man stå med husbilen inom rimligt avstånd från festivalen ? Ställplats, camping eller dyl.

Det finns ett antal ställ-Campingpaltser inom gångavstånd till centrum .Typ skolgårdar idrottsplatser etc med tillgång till Wc och dusch.Dessa sköts av lokal idrottsförening som tar även betalt för bilplatsen.Det finns mer information om arrangemanget på svenska i adressen.TANGOMARKKINAT - Seinäjoen Tangomarkkinoiden viralliset kotisivu, tangon ja tanssin juhlaa.
Förhandsbokning av ställplats rekommenderas.För mig är det första gången att besöka festivalen men jag har många kompisar som besöker Tangomarkkinat år efter år.

Ytterligare en fråga. Vart kan jag vända mej för att boka plats ?

hej Lappen
prova i adressen /Telefonen /E-mailadressen nedan
För mera information om inkvartering och transport var god kontakta:
Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy
Matkakeskus, Valtionkatu 1
FIN- 60100, Seinäjoki
Tel. +358-6-420 9090
Fax.+358-6-420 9092
e-mail: matkailu@epmatkailu.fi

Hej
Jag hittade ännu bättre adress.Idrottsföreningen som ansvarar för husbils husvagns platserna .Alltså Det finns 20 st husvagnsområde nära centrum .Pris med el 25 €/dygn.utan el 20 €.Inkluderar toalett och dusch tillgång.Bokning i telefon 00358 6 429 4023.mellan kl 8-14.Fax 00358 6 4294028

"Seinäjoen Maila-Jussit, puh. (06) 429 4023, fax (06) 429 4028. Toimisto palvelee 8.00-14.00."
lycka till med bokningen.Vi kanske ses där.
:yes:

Tackar för många bra tips!
Vi har tänkt åka till Finland i höst och undrar om nån av Er vet vad som gäller ang PB 2 och endast B-körkort i Finland?
Husbilens maxvikt är 3850 kg och är 7.5m lång.
Tacksam för svar! :-)

Hej Pirkko !
Det är helt ok för er att köra er bil i Finland med erat körkort.Men någon här
får inte köra er bil utan C-kort ,eftersom den är över 3500kg.
Hälsn. Mikael

Tillbaka
Toppen