• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finess med konsekvens!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
GB:s gamla Ford Galaxy är utrustad med en fantastisk finess! När hon slår av tändningen så går bägge framrutorna ner! Inte illa va!

Det hela började när låset i förardörren gick sönder. Låskolven går runt men det spelar ingen större roll. Vem stjäl en gammal Ford från 1999? Rattkrycka funkar ju bra. Att framrutorna går ner däremot är inte så bra, vid ösregn exempelvis!

forden.jpg

Det tycks ha fungerat så att om man höll kvar nyckeln länge i dörrlåset så skulle rutorna gå ner. Av vilken anledning begriper vi inte. Nu när bilen har blivit gammal så spökar elektroniken givetvis och att lämna in den här gamla bilen på verkstad för ett sådant här fel verkar onödigt dyrt!

Vi funderade på att ta bort säkringen eller reläet för den här egendomliga funktionen men beskrivningen i instruktionsboken stämmer inte alls med verkligheten så där gick vi bet!

Finns här någon som har varit med om detta och som har någon lösning på det?

Jappe
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Finess med konsekvens!

Jappe, du vet väl vad FORD är en förkortning av?....

.... Om inte, så är rätt svar. FORDRAR ORDENTLIG REPARATION DAGLIGEN!

//Tommy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Finess med konsekvens!

Den här Forden är en "gammal arbetshäst" som har fungerat bra och länge!

"Ingen Ford på våran gård" är också bekant!:D

Jappe
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Finess med konsekvens!

Finns här någon som har varit med om detta och som har någon lösning på det?

Jappe[/QUOTE]

Klipp av kabel mellan dörrkarm och dörr men gör det när rutan är stängd.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Finess med konsekvens!

Den här Forden är en "gammal arbetshäst" som har fungerat bra och länge!

"Ingen Ford på våran gård" är också bekant!:D

Jappe

Det ordspråket har jag alltid använt sedan jag en gång var ägare till en Ford som mycket väl stämde med det jag skrev.

Men nu har jag själv bitit mig i svansen sedan jag blev med Pegueot, en vänlig kund upplyste mig om att det sitter en Fordmotor i den bilen....:mad:

//Tommy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Finess med konsekvens!

Klipp av kabel mellan dörrkarm och dörr men gör det när rutan är stängd.

Lite väl drastiskt kanske men fungerar antagligen. Värsta tänkbara scenario är väl att rutorna går ner och stannar där om man klipper kabeln. Elektronikens vägar må vara gudomliga i början men efter en viss tid så blir de obegripliga!

Tacka vet jag riktiga fönstervevar, som det var förr, på den gamla goda tiden!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Finess med konsekvens!

Minner meg om en feil jeg hadde på en Citroen C5 - når det begynte å regne gikk begg siderutene foran ned! Bilen var utstyrt med regndetektot som startet pusserene.

Feilen ble etter en tid enkelt rettet - av men batterikablen i mint 10 minutter slik at all elektronikk blir resatt.

Om det ikke fungerer så må en inspisere kablingen inne i dørene, plukke av dørtrekkene og se om det er skade på noen kabel - kan bære en kortslutning, men egentlig lite trolig.
 
Toppen