• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Film och flygfoton och över Kungsbackafjorden och Lygnern

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Äntligen har jag fått hyfsad ordning på videoredigeringsprogrammet, har lyckats att få ut filmen i bättre kvalité, men är inte riktigt nöjd. Det ska gå att exportera/importera i MPG4, men de valen finns inte.

Filmen är från i söndags, en riktigt toppendag som började med en liten kajaktur tillsammans med kompisar ute vid Röda Holme på Onsalahalvön.
Paddlingen gav Grönlandskänsla när vi med viss svårighet drog oss fram bland alla isflak och issörja. Några sälar låg och solade på ett större isflak.
Filmen från paddlingen blev inte så bra, då jag hade motljus, ska testa i medljus nästa gång!

Efter det var jag ut på fjorden på långfärdsskridskorna och filmade crossåkning på isen.

Sista aktiviteten för dagen blev UL-flyg. Vi monterade filmkameran på staget till vingen. Tyvärr har det blivit en del vibrationer som ger en vågeffekt på filmen. Nästa gång ska jag montera den närmare flygplanskroppen.

Det blev flera starter och landningar, totalt blev det tre flygturer och tre extra landningar på Kungsbackafjorden och Lygnern. Det blev två timmar i luften.
Flyningen över fjorden är färdigredigerad och ligger nu på YouTube. Filmen är såpass bra att det går att köra helskärmsläge.
Filmen över Lygnern är inte redigerad än, men den kommer så småningom.

Det är nog det absolut roligaste man kan göra, att åka flygplan. Synd bara att man ska bli så flygsjuk varenda gång, men det är det värt...:D

Synd också att vintern är så kort, hade önskat att den varade i ett par månader till, jag tycker inte man hinner med allt roligt som man vill göra!
Idealet vore om det kom en meter snö i november, sedan skulle det vara -15 grader i fyra månader så isarna frös till och ingen snö på isen...en önskedröm som i år nästan gått i uppfyllelse, tyvärr har vi dock lite för lite snö, det är endast lite puder på backen...

20110220.011.jpg
Kajakpaddling vid Röda Holmen tidigt söndag morgon

20110220.020.jpg
Utanför Skallanäs

20110220.048.jpg
Min vän Thomas i sin fina Grönlandskajak

20110220.068.jpg
Nu ska det flygas!

20110220.074.jpg
Filmkameran monterad på staget till vingen

20110220.077.jpg
Flygplanet är som en båt i botten, så det går att landa på vattnet

20110220.112.jpg
Skridskoåkare på Lygnern

20110220.121.jpg
Skridskoåkare, Lygnern, här är vi på väg att landa på isen

20110220.156.jpg
Lågsniff över Lygnern, där också ett annat plan hade kul, från Örestens flygklubb

20110220.179.jpg
Isflak utanför Gottskär

20110220.187.jpg
Kalvö

20110220.199.jpg
Lågsniff över fjorden, isfiskare, notera skuggan från vårt plan

20110220.230.jpg
Is utanför Gottskär

20110220.231.jpg
Is

20110220.241.jpg
Rågskytten i Kungsbackafjorden och en skridskoåkare

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Film och flygfoton och över Kungsbackafjorden och Lygnern

Som vanligt vackra bilder, men det där med längre vinter med mera snö drar tyvärr ner betyget en del. :twitcy:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Film och flygfoton och över Kungsbackafjorden och Lygnern

Som jag ser det så är det bara fördelar med vintern (och då menar jag riktiga vintrar med snö, is och kyla) :D :

:)Man kan göra en massa kul ute t.ex. åka skidor, långfärdsskridskor och isklättra, barnen har jättekul med snowracer och pulka
:)Fjorden och sjöisen går att använda till massvis med kul aktiviteter, man kan t.ex. köra mc, fyrhjuling och segla isjakt
:)Allt fult som ligger och skräpar ute som syns när det är barmark är dolt under det vita täcket
:)Det är mycket ljusare ute tack vare snön
:)Bor man längre norrut än vad jag gör kan man roa sig med snöskoteråkning (vilket jag är väldigt avis på...)
:)Man slipper gå upp så tidigt för att fotografera soluppgång och man kommer hem i rimlig tid efter att ha fotograferat solnedgången
:)Ljuset på vintern går aldrig att mäta sig med sommaren, färgerna som uppstår i solnedgången och strax därefter en midvinterdag är enorma
:)I December och januari är det släpljus hela dagen, vilket gör det fotograferingsbart även mitt på dagen
:)Hur härligt är det inte att sätta sig i lä med solen i nyllet på ett underlägg, tömma upp en kopp varm choklad och ta en macka ute på vintern?
:)Man kör inte fast med traktorn i skogen när man ska hämta ved eftersom det är tjäle
:)Det blir inte alls så smutsigt i farstun/hallen eftersom det är fruset och rent ute
:)Man slipper mygg, knott och getingar
:)När man är ute och paddlar kajak i hyfsat isfritt vatten vid kusten slipper man ständigt oroa sig för att bli rammad av nån båtburen fartdåre, jag kan garantera att man är helt ensam, m.a.o. - har skärgården för sig själv!
:)Naturen mår bäst av riktiga vintrar, svaga individer dukar under, de starkaste överlever vilket ger en livskraftigare stam
:)Man blir inte smutsig när man krälar runt på marken och fotograferar
:)Man slipper bli svettig när man är ute och kånkar på fotoutrustningen
:)Man kan landa med flygplan på fjorden och sjöisen
:)Det går att bygga snöbivack, bara det finns en tillräckligt stor driva
:)Det är en hög mysfaktor när man varit ute i bitande kyla att komma in och värma sig vid kaminen
:)Man slipper trängas med en massa folk ute vid kustbandet, badstränderna har man för sig själv
:)Ställplatserna är i det närmaste tomma, finns hur mycket plats som helst hur länge som helst...
:)Trafikrytmen är betydligt lugnare då det ofta är halt och dåligt väglag

Och hade jag nu inte gillat vintern, så hade ni ju inte kunnat se dom här bilderna, eller hur?!!:wink::D

Jag försöker alltid att gilla läget, har dock lite svårt för det när det är tre plusgrader, blåst och regn en hel vinter...
Så jag har gärna sådana här vintrar i fortsättningen!

Toppen