• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fifth wheeler

Sv: Fifth wheeler

Det finns en del hästtrailers i samma utförande, särskilt bland western-ryttare.
Googla "Gose neck horse trailer"
Oftast dras dessa av en USA-pick-up med vändkrans.
Bränsleförbrukningen brukar ligga kring 8 - 10 liter diesel :-)
 
Sv: Fifth wheeler

Tack för tipset.
Jag vet exakt hur den tekniska lösningen ser ut, men.......

Kan dessa registreras som Pb ll?
 
Sv: Fifth wheeler

Spontant känns det ju som om den skulle registreras som släpvagn. Kan ju finnas någon variant att kringå detta. Kommer ihåg hur man registrerade trailerdragare som ledbuss för att få köra 90km/h. Det var på den tiden när man bara fick köra 70km/h med släpvagn.
 
Sv: Fifth wheeler

Det blir ikke en pbii, og vekten på vognen kan kreve en tyngre pickup med totalvekt over 3500 kg. Så det blir fort behov for C1E eller tyngre kjørkort. Om ikke Sverige har et eget unntak fra EU regelverket så kreves det luftbremser på hengeren i stedet for det elektriske bremsesystemet som brukes i Amerika og Australia.

Koblingen mellom bil og fifth wheeler er oftest en 70 mm kule for virker opp til 5 tonn totalvekt.
 
Sv: Fifth wheeler

Det borde väl vara som med alla semi-trailerekipage. Fordon & trailer är individuellt registrerade med separata nummer. Det innebär Tung bil med tungt släp.
Körkortsbehörigheten blir som lägst BE (körkort före 1996) annars CE.

Bennie
 
Sv: Fifth wheeler

Ja så är det & så skrev jag också men det förutsätter att du har ett körkort taget före -96 & behörighet för tungt släp (E). Ett krav är ju att dragbilen skall ha godkänd dragvikt för släpet.

Artikeln som det hänvisades till är ju reklam & av förklarliga skäl så är ju inte all relevant information med i denna.

Så här säger Transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/s...orkort/fordon-du-far-kora/personbil-med-slap/

Bennie
 
Sv: Fifth wheeler

Om du har ett relativt nytaget BE så får släpet väga max 3500kg.
Jag kommer inte ihåg när det ändrades men mitt BE från 2011 är obegränsat.
 
Sv: Fifth wheeler

Jag har ett BE kort där släpdelen är taget före 2013, då reglerna ändrades till att gälla för max 3500 kg släpvsgnsvikt.

Vad gäller dragbilar så gorde jag ett stickprov, och en MB 518 som avbildas, får dra ekipaget i länken.
 
Sv: Fifth wheeler

518 er normal registrert for 5 tonn totalvekt, 315 er 3500 kg maksimalt. Skulle tro C1E er minste kjørkort for vogntoget.
 
Sv: Fifth wheeler

Den jag slog i bilregistret är en 3,5 tonnare.
Den har max släpvikt, påhängsvagn 6750 kg. Addera till detta maxlast 890 kg, att fördela mellan last och vikten på vändskiva.
Bilen har tryckluftuttag för trailerbromsen.

Detta är som firman skriver, en BE kombination.
 
Sv: Fifth wheeler

Med en nedregistrering til 3500 kg av 5 tonneren uten å miste maks vongtogvekt så stemmer det. For vanlig slep er det maks 2000 kg, men det tallet er ikke viktig for en fifth wheeler.
 
Tillbaka
Toppen