F
F.d. 58877
Guest
Hej min fråga fiat som husbil hur är dessa kvalitets mässigt sett reservdels priser mm
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Bestliner, det enda jag håller med dig om är Fiats Svenska paraplyorganisation men för mig som kund har jag inte märkt av detta, Fiats aktoriserade verkstäder har fungerat lika bra som andra - dina övriga "tyckanden" delar jag inte alls med dig!Hej
Man får vad man betalar för. Min erfarenhet är att de nyare är trevliga att köra och de drar ganska litet bränsle. Kvaliten är dock ibland litet si och så. Vissa årsmodeller har problem med hållbarhet på växellådorna. Vissa nyare har problem med att de vintertid får in vatten som sedan fryser och förvandlar kamdrivning till is med dyra reparationer.
Det finns också problem vid backning på några nyare modeller. Dom rycker och hoppar.
Kolla att du sitter som du skall för körställningen passar inte alla.
Gamla bilar rostar också ganska mycket men de nyare är där mycket bättre.
Prismässigt är reservdelarna inte värre än andra men problemet är åtgången och att få tag på dem.
Importörerna har kommit och gått under senare år och detta förklarar säkert strulet med reservdelar. Själv bytte jag husbil till en på MB chassi just för att slippa Fiat.
Detta är min erfarenhet men det är ett mycket vanligt chassi som vissa är helt nöjda med.
Jag har kanske varit oturlig men det finns flera som säger samma sak och körmässigt är MB helt överlägset.![]()
Det er i utgangspunkt samme motor, 157 hk utgaven brukes av Fiat og Iveco i enkelte modeller. 176 hk utgaven brukes av Iveco i de tyngre modellene.Hej
Jag har hört att Iveco 170 hk motor är samma som Fiat 3,0L men att Ivecon är shippad från 157 hk till 170hk
Stämmer detta?
Mvh
Claes
Det är ju bra att du har andra erfarenheter än vad jag har avseende kvalitet och reservdelar från fiat. Själv fick jag vänta länge vid flera tillfällen men det berodde på fiat och inte på verkstaden som var bra..Bestliner, det enda jag håller med dig om är Fiats Svenska paraplyorganisation men för mig som kund har jag inte märkt av detta, Fiats aktoriserade verkstäder har fungerat lika bra som andra - dina övriga "tyckanden" delar jag inte alls med dig!
Fiat har uppemot 80% av påbyggnadsmarknaden för husbilar, resten en fjärt i havet! Det ger i sig en fingervisning om vad som ytterst uppskattas av köparna och påbyggare = valuta för pengarna, det man vill/behöver betala för! Fiats drivlinor har fö god renome' på den mer kunskapsorienterade marknaden, floppar har alla tillverkare åstadkommit genom tiderna, minns bara "Wältlasse"). Betr växeläxellådor fanns problem slutet 1990-talet men de kanske likaväl kan tillskrivas påbyggnadsproblem med alltför tunga påbyggnader än vad chassierna var avsedda för. Kanske i förening med mindre erfarna förare utan känsla för varvtal, etc ... det finns många skrönor kring detta.
..................Kvaliten på växellådorna är mycket omskriven också i detta forum så att den är usel fram till 2002 är något som ingen borde tycka annat om. ...............
Tyvärr börjar det nu dyka upp problem uppgifter om de nuvarande lådorna i kombination med 3l motorn. Högt slitage är vad som börjar skrivas om så vi får se om det är rykten eller nytt elände.........
Det är dock självklart att när ett problem drabbar ett märke som har 80% av marknaden blir det betydligt tydligare än när ”uddamärket” MB Sprinter får problem med sina drivlinor. Jag står hellre för notan på en Fiat än en MB Sprinter.
Krister N