• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat X250 och växellådan

F

F.d. 1470

Guest
Hej alla!
Hoppas egentligen detta inte är ett generellt problem, gamla Ducatons växellådestrul med 5:ans växel räckte väl. Har nya Ducato X250 med 3 liters motorn, integrerad 4,25 ton. Efter längre körning med hög belastning har jag nu två gånger fått problem med 2:ans växel. I stället för sedvanlig tröghet (synkronisering) innan växeln trillar i saknas motsåndet och växellådan skorrar högljutt. Måste ner till väldigt låg fart innan 2:an kan läggas i. Nästa dag, med kalla prylar, inga problem. Någon annan som upplevt samma fenomen?
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fiat X250 och växellådan

Låter som en trött synkring "sliten" e rädd för att de enda som hjälper e
isärtagning å byte skorrar det bara på 2an?

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Fiat X250 och växellådan

Har en Niesmann Arto -07 med nya 3.0 liters motorn o 6-växlad manuell låda. Kört drygt 5000 mil utan problem./Roger.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fiat X250 och växellådan

Bara 2:an som skorrar. Bilen har bara gått 1100 mil.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fiat X250 och växellådan

Har du ingen slags garanti typ fabriksgaranti?

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fiat X250 och växellådan

Kolla med närmaste Fiat service, du har ju garantin. Det har funnits något i årsmodell 2007, inte 2008, någon packning har bytts ut via garantin.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fiat X250 och växellådan

Ja, jag hade också för mig att jag läst om något.

Garanti finns, via Fiat. Importerad från Tyskland. Men eftersom det bara strular ibland så tänkte jag förbereda snacket med Fiat. Var just ute och körde 5 mil. 4 gånger totalskorr, på kanske 30 nedväxlingar till 2:an. Ingen förvarning.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fiat X250 och växellådan

Talade med en HYMER-handlare som uppgivet sade nu när FIAT fått ordning på växellådan så har de problem med växellådan på 3l motorn. Sedan gick han sin väg med en djup suck.
 
Toppen