• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat problem

F

F.d. 53003

Guest
Sv: Fiat problem

Hei!
Har samme problem med min 130hk--07 mod. Min forrige -05, det samme.
Reversen er kort og godt for høgt gearet, den er nesten som 2. forover. Når en skal backe i litt motbakke er det problem, man må slure med clutshen. Litt underlig at det skal være sånn, for man har vel sjelden bruk for rygging i 40km fart.
Men, som sagt tidligere, man venner seg til det meste.
Helsing,
Berit & Ola.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Fiat problem

Hei Ami & Jari!
Jeg ville være svært takksam om jeg fikk vite mer om problemet.
Det er jo noe en kan følge opp her i Norge også. Sammen er vi sterkere.
Helsing,
Berit & Ola.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fiat problem

Problemet är att säljaren av husbilen säger att han står för bodelen (fuktskadan) men att själva bilen ska reklameras hos fiat.Ska man då behöva åka till fiat och börja diskutera skakning vid backning ? Gäller recalls även efter att bilen har blivit ett år gammal i maj?Om det dröjar med recallen.
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Fiat problem

Här är artikeln från Practical Motorhome nr83 May 2009. Det gäller nog att trycka på både FIAT, återförsäljaren och eventuellt tillverkaren av husbilen. Inget hade hänt med detta eller vattenläckorna osv. om vi inte hade tjatat. Hade en 2007 Adriatik innan vår nuvarande Dethleffs och fick bra hjälp av svenska Adria och Tagene Fritidscenter och Varla Bil i Kungsbacka som tillsammans åtgärdade det mesta till slut. Nästa ägare fick en riktigt bra bil till slut. Lärdomen är väl att aldrig köpa första årsmodellen som första ägare.
 

Bilagor

  • FiatJudderFix.pdf
    1,6 MB · Visningar: 112
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Fiat problem

Hei Ami & Jari!
Mange takk for jobben du har gjort. Nok et bevis på denne klubbens fortreffelighet.
Skal bli artig å se hva som skjer. Jeg skal iallefall holde Fiat varm.
Helsing,
Berit & Ola.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fiat problem

Hade tidigare en Frankia byggd på Fiat 2007 med 3,0 - motorn. Precis som här sägs är backen för högt växlad vilket gör det mycket svårt att backa i låg fart. Har nu en ny Concorde baserad på Iveco 50/C18 chassit med samma motor men med mer effekt. Växellådan är doch ganska annorlunda och backen mycket lägre växlad. Nu kan man äntligen backa kontrollerat utan att bränna upp kopplingen.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fiat problem

Ja tack Ami o Jari jag skulle bli mycket tacksam om du kan scanna in artikeln. Jag har haft trassel med crasch i hårddisken. Det är därför jag inte svarat tidigare.

redigerat!!!!

Nu har jag sett att ni redan lagt in artikeln. Klantigt av mig att inte läsa allt. Ber om ursäkt och tackar för hjälpen.

Vill samtidigt säga att felen på backen och på bromsarna påtalade jag innan vi for. Bilen var på verkstaden för leveransservice och för att fixa dessa fel. Vi var sedan tvingade att åka eftersom vi avtalat tider med folk innan vår spanienresa. Felen påpekade jag också per mail till säljaren under vår tid i Spanien. Han ringde då och frågade om vi skulle tjafsa om detta på telefon eller om vi kunde vänta tills vi kom hem.

Nån som vet kan detta vara skäl för att kräva ett återtagande?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen