• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Multijet 2020

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Googlar men hittar inte svar, är det så att 120,130 och 150 multijet är samma motor men olika optimerade? Tänker då på 2019-uppåt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mest synlig skulle forskjellen på turboene være. Inne i motorene bør det være forskjell på stempler (kolvar) og råder for å tåle den ekstra belastningen de utsettes for i de sterkere motorene. Som reservdeler vil da oftest kun finne den sterkeste varianten. Men jeg har ikke pillet på de siste årgangene :D
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vad vill du med frågan? Varför vill du veta detta?
För att chipstrimma?
Du får aldrig samma motor ändå. Du får samma motor med annan mjukvara, den blir inte lika som den starkare är original.
Näst intill omöjligt att ta reda på vad som skiljer ner på varje komponent. Dock är det nog troligt att turbon skiljer mellan något av stegen. Det senare kan man möjligen spekulera i om man kollar på momentkurvan som funktion av varvtal.
Skulle jag gissa ändå så är troligen dom 2 lägre effekterna i stort sett samma hårdvara, medan det högsta antagligen har fler skillnader. Men det är bara en gissning.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vad vill du med frågan? Varför vill du veta detta?
För att chipstrimma?
Du får aldrig samma motor ändå. Du får samma motor med annan mjukvara, den blir inte lika som den starkare är original.
Näst intill omöjligt att ta reda på vad som skiljer ner på varje komponent. Dock är det nog troligt att turbon skiljer mellan något av stegen. Det senare kan man möjligen spekulera i om man kollar på momentkurvan som funktion av varvtal.
Skulle jag gissa ändå så är troligen dom 2 lägre effekterna i stort sett samma hårdvara, medan det högsta antagligen har fler skillnader. Men det är bara en gissning.
Läste på denna sida att man kunde få ut 83 Hk mer på 120 hk motorn, då började jag undra om det är värt med att betala flera tusen för en 140 hk eller ännu mer för en 160 hk, Jag har haft både 130 och 150 hk utan att jag har känt att inte motorn räcker till.
Om jag fattade rätt så motsvara nya 120 hk gamla 130 Hk, så om man väljer den så bör jag bli nöjd och i värsta fall så kostar det 6900 kr och då få ut mer av 120 hk.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
I praktiken är det momentet som är mest avgörande för din körupplevelse.
Effekten har egentligen ingen större betydelse annat än på tyska Autobahn.
Skillnad i moment på mindre än 20Nm brukar bara proffesionella testförare kunna känna av.
Jag hade resonerat så här...
Bil under 3500kg och rimligt luftomtstånd dvs inte jättehög eller jättebred påbyggnad så räcker nog 320Nm
Över 3500 kg och/eller större påbyggnad så hade jag nog tyckt 350Nm vore att föredra!
 
Toppen