• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat idTD 2.8 förbrukning?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Fiat idTD 2.8 förbrukning?

LogitechZ.
Fiat idTD 2,8, är detta inte en motor med mekanisk pump som till skillnad från JTD 2,8 (Common Rail) måste luftas manuellt om man kör tomt på bränsle. Om det är som jag befarar bör du veta hur det går till innan du testar.
Det finns säkert någon här på forumet som kan bekräfta mina farhågor. Och beskriva luftningsproceduren om du inte redan vet.
// Göte J

F

F.d. 5458

Guest

LogitechZ.
Fiat idTD 2,8, är detta inte en motor med mekanisk pump som till skillnad från JTD 2,8 (Common Rail) måste luftas manuellt om man kör tomt på bränsle. Om det är som jag befarar bör du veta hur det går till innan du testar.
Det finns säkert någon här på forumet som kan bekräfta mina farhågor. Och beskriva luftningsproceduren om du inte redan vet.
// Göte J

Okaj det kan säkert vara det som e skillnaden mellan dem motorerna jag vet faktiskt inte. Men jag tänker inte köra tomt det är inte tanken med detta utan bara om man vet att man har ca 30 liter kvar vid tänd lampa så borde man kunna köra en bit till =)

Men tack för inlägget jag tycker det e intressant! =)

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Helt riktigt. Att köra tomt med en idTD är mindre kul. Nu måste det luftas.

Det är mer eller mindre allmänt kännt att bränslenivågivaren krånglat på många av dessa årsmodeller. Så gjorde det även på min -00. Vad det berodde på vet jag inte, men att kolla kablar och givaren är inte fel.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Att inte det går att få i 80 liter i tanken som uppgetts i instruktionsboken är allmänt känt. Har samma problem med min 2,8 JTD. Jag har kommit fram till att det inte går att tanka mer än ca 70 liter i den. För att inte slippa köra torrt i tanken kan man göra så här: När varningslampan tänds fyll tanken från 10 eller 20 liters reservdunk så lampan slocknar. Nästa gång den tänds så kör in på en mack och fyll både dunk och tank så får du reda på vad totala volymen är.
Per-Åke

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Att tro eller veta! Jag trodde tanken var på 80 liter efter att ha läst handboken, men när soppan tog slut (=inget kul), så gick det i 70 liter. Alltså: tanken rymmer bara på 70 liter.

F

F.d. 5458

Guest

Att tro eller veta! Jag trodde tanken var på 80 liter efter att ha läst handboken, men när soppan tog slut (=inget kul), så gick det i 70 liter. Alltså: tanken rymmer bara på 70 liter.

Ofan 70 liter säger du. Antar att din lampa hade lyst ett antal mil vid detta tillfälle?=)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Om jag minns rätt så står det i boken att det finns ca 8 liter kvar när lampan lyser och det stämde bra med de avverkade milen. Man lär sig den hårda vägen:D

T

Teddi

Guest

har själv en 2.8 common rail, kör på 0,8 milen. uppmätt många gånger, har ock många tusen mil i kroppen med långtradare, kanske de spelar nån roll. men däremot tankar när de faller in, finns ingen anledning o tänja på gränserna,

Uppsalaanders

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Jag har en LMC Liberty 570 av 2000 års modell med 2.8idTD. Totalvikt 3200kg. Köpt i våras och åkt 850 mil tills jag ställde av den idag.
Förbrukning vid tankning som lägst 1,0 l/mil och förmodligen på grund av att det har blivit en hel del motorväg har medelförbrukningen för säsongen blivit 1,14 l/mil.
Har samma erfarenhet som de flesta här. Från full tank kan jag köra 15-17 mil på 1/8 tank. 45 mil på halv tank, men sedan går det fort. Har kört max 65 mil på en tank. Och har tankat som mest 72,3 liter. Den gången var jag helt övertygad om att jag skulle få soppatorsk, röda lampan hade lyst länge.

Anders

Toppen