• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat idTD 2.8 förbrukning?

F

F.d. 5458

Guest
Hejsan

Jag har en hobby 595 med idTD 2.8 122hk motorn. Jag undrar lite ni som har samma motor angående förbrukning. Jag har ingen svensk instruktionsbok tyvär men som jag förstått så skall det vara en 80 liters tank i bilen.

När jag kört ca 48 - 50 mil så e tanken nästan tom inte så att någon lampa börjat lysa att man kör på dem sissta 10 literna om det är den volymen som e kvar när den börjar lysa, men när jag tankar då så får jag i ca 50 - 54 liter.

Då undrar jag ju vart e dem där andra 30 litrarna?=) Vet inte om man skall testa köra tills lampan lyser och man börjar köra på "reserven" och tanka eller om man egentligen kan köra en ca 20 mil till innan tom tank där jag normalt brukar tanka?

Skulle vart trevligt om några andra har samma problem eller synpunkter?=)

F

F.d. 55379

Guest
Sv: Fiat idTD 2.8 förbrukning?

Vi har samma problem vilket ledde till att vi nästan råkade i panik när vi körde i norrland och lampan började lysa. Vi viste att vi hade 8 liter i tanken när lampan lyste och att vi hade lite över 5 mil kvar till överkalix. Men när vi kom fram och tankade så gick det i lite över 60 liter

F

F.d. 5458

Guest

Vi har samma problem vilket ledde till att vi nästan råkade i panik när vi körde i norrland och lampan började lysa. Vi viste att vi hade 8 liter i tanken när lampan lyste och att vi hade lite över 5 mil kvar till överkalix. Men när vi kom fram och tankade så gick det i lite över 60 liter

Skönt att man inte är ensam om "problemet", det är ju inget problem men som sagt skumt e ju väldigt intressant att veta om man kan åka 20 mil till på lysande lampa/ någon som testat? =)

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Hej!
Vår förra husbil, som var en 6 meters alkovbil (Dethleffs årsmodell 99), hade idTD-motorn på 122 hk. Vi körde 8 400 mil under nio säsonger och då drog den 1,05 l/mil i snitt. Tankningarna kunde variera från 0,90 - 1,15 l/mil beroende på motvind mm. Körsättet kan betcknas som lugnt men med upp till 90-100 på på motorvägar. Däremot hade vi inga problem med varningslampan utan den började lysa när det återstod c:a 10 liter. Tanken rymde 80 liter.
Lennart

F

F.d. 58621

Guest

Förhållandet att varningslampan för bränslenivån tänds kan bero på flera saker.
Jag har t.ex. läst här i vårt forum att tanken som vanligen är av plats kan ha krymt p.g.a. att det alltid uppstår undertryck i tanken. Om tanken ständigt står med ett undertryck så drar den ihop sig, förmodligen mest på sommaren då det är varmt.
Det kan också bero på att det kan ha bildats dieselbakterier i tanken. Dessa bakterier kan växa till sig om det bildas kondensvatten i tanken. Detta sker troligen när tanken inte är fylld under den kalla årstiden. Bakterierna bildar en slemmig massa som begränsar tankvolymen. Sök på "dieselbakterier" för mer information.
V-backen :wink:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vanligaste "felet" är att tanken är mycket platt på översidan och påfyllingsröret går in i vänster ytterkant, vilket gör att man får i mycket mindre om bilen lutar åt vänster vid tankning, än om den lutar åt höger?! Inte mycket att göra åt annat än att se till att bilen lutar åt höger vid tankning?:rolleyes:

F

F.d. 5458

Guest

Hej!
Vår förra husbil, som var en 6 meters alkovbil (Dethleffs årsmodell 99), hade idTD-motorn på 122 hk. Vi körde 8 400 mil under nio säsonger och då drog den 1,05 l/mil i snitt. Tankningarna kunde variera från 0,90 - 1,15 l/mil beroende på motvind mm. Körsättet kan betcknas som lugnt men med upp till 90-100 på på motorvägar. Däremot hade vi inga problem med varningslampan utan den började lysa när det återstod c:a 10 liter. Tanken rymde 80 liter.
Lennart

Jag ligger också runt 90 - 100km/h oftast i 90km för att det är bytt drev på 5ans växeln så jag ligger på ca 2500varv vid 90km och det räcker tycker jag.

Jag har inga problem med varningslampan, jag har aldrig kört tills den börjat lysa faktiskt men den har varit precis nere ovanför det röda fältet vid ca 50 mils körning.

Minns ni om ni kunde köra länge med bilen när mätaren var nere vid rött innan lampan började lysa för d e ju skumt man bara får i ca 50 - 60 liter vid "tom tank". Hur många liter fick ni i när lampan lyste för er då med tanke på att tanken rymde 80 liter?

F

F.d. 5458

Guest

Jag har t.ex. läst här i vårt forum att tanken som vanligen är av plats kan ha krymt p.g.a. att det alltid uppstår undertryck i tanken. Om tanken ständigt står med ett undertryck så drar den ihop sig, förmodligen mest på sommaren då det är varmt.
Det kan också bero på att det kan ha bildats dieselbakterier i tanken. Dessa bakterier kan växa till sig om det bildas kondensvatten i tanken. Detta sker troligen när tanken inte är fylld under den kalla årstiden. Bakterierna bildar en slemmig massa som begränsar tankvolymen. Sök på "dieselbakterier" för mer information.

Tror inte att tanken krymper så mycket så att det diffar på 30 liter, eller dieselbakterier heller. Men det är vad jag tror men skitbra folk kommer med förslag m.m. men det verkar ju vara samma för andra en sak som e säker.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Varför skulle en plasttank krympa(?), vid ev volymsändring är sannolikheten stor att tanken tänjs ut/expanderar. Detta kan även leda till att "reservtanken" innehåller mer bränsle än angivna 10 liter (inte ovanligt med plasttankar).

Mina egna erfarenheter av Fiat 128Hk stämmer med Montreals, vilket vid fel lutning kan innebära att man inte kan fylla de sista 10-15 litrarna bränsle.

Betr bränslemätaren så är det inget exakt instrument utan ger mer en indikering av befintlig bränslemängd.

Vid beräkning av bränsleförbrukningen bör man summera alla tankningar mot totalt körda mil under en motsvarande längre tidsperiod för att få säkrare förbrukningsinfo.

F

F.d. 5458

Guest

Varför skulle en plasttank krympa(?), vid ev volymsändring är sannolikheten stor att tanken tänjs ut/expanderar. Detta kan även leda till att "reservtanken" innehåller mer bränsle än angivna 10 liter (inte ovanligt med plasttankar).

Mina egna erfarenheter av Fiat 128Hk stämmer med Montreals, vilket vid fel lutning kan innebära att man inte kan fylla de sista 10-15 litrarna bränsle.

Betr bränslemätaren så är det inget exakt instrument utan ger mer en indikering av befintlig bränslemängd.

Vid beräkning av bränsleförbrukningen bör man summera alla tankningar mot totalt körda mil under en motsvarande längre tidsperiod för att få säkrare förbrukningsinfo.

Förstår att bränslemätaren inte är ett exakt instrument men när den röda lampan lyser är väl den kanske mer exakt om man säger så? För den borde väl känna av när d verkligen är 10 liter kvar den styrs väl inte via den vanliga bränslemätaren?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjørte en gang nesten 10 mil med varsellampen på, fyllte nesten 80 liter.
En gang helt tom - det gikk da på 85 liter, begge tilfeller med en 1999 2.8 TDI
Mest irriterende var det de ganger lampen tente ved 1/4 tank pga veiens helling og ikke slo seg av igjen på 15 minutter!

F

F.d. 5458

Guest

Kjørte en gang nesten 10 mil med varsellampen på, fyllte nesten 80 liter.
En gang helt tom - det gikk da på 85 liter, begge tilfeller med en 1999 2.8 TDI
Mest irriterende var det de ganger lampen tente ved 1/4 tank pga veiens helling og ikke slo seg av igjen på 15 minutter!

Oki, men då körde du mer än 50 mil allafall antar jag innan den lyste?=)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Den "röda lampan" läser av en viss given nivå på bränslet - helt ok!

Om botten på plasttanken svackar/har tänjts ut (= mkt vanligt med just plasttankar) så innebär det att "röda lampan" fortfarande läser av samma bränslenivå som tänkt men tanken under den nivån/mätpunkten har expanderat/svackar och rymmer således en större bränslevolym än den ursprungliga.

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Hej
Tanken är platt, och det kan bli luft när du fyller den.
Det bästa är om bilen kan luta åt höger.
Annars kan det bli lite tokigt med litrarna om man vill räkna på det.
Men jag struntar i litrarna när jag är ute och kör.
Jag intreserar mig hellre på omgivningen än matematiska problem.
Det får kosta vad det vill
Mvh
Uffe

F

F.d. 5458

Guest

Hej
Tanken är platt, och det kan bli luft när du fyller den.
Det bästa är om bilen kan luta åt höger.
Annars kan det bli lite tokigt med litrarna om man vill räkna på det.
Men jag struntar i litrarna när jag är ute och kör.
Jag intreserar mig hellre på omgivningen än matematiska problem.
Det får kosta vad det vill
Mvh
Uffe

Absolut! Jag hade en vw innan som drog massor som jag fick tanka efter 25 - 30 mil varje gång så jag e nöjd tanka vid 50 mil=) MEN skulle vara intressant efterssom det går i 80 liter och man tankar i 50liter kanske kan komma ca 20 mil till vilket hade varit RIKTIGT bra ändå =)

Sedan är ju detta inte ett problem som jag åker och går runt och tänker på hela tiden utan mera en undrande tanke.

Senast redigerad av en moderator:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Tjänna LogitechZ
Har sama betende på min bil.Ligger oxå runt litern i genomsnitt.Får i 50-55 liter när lampan tänds.Min tank är av plåt.Verkar som att detta är ett fenomen som många har.Har inte velat köra tanken tom ifall det bekymer å få igång den igen

F

F.d. 58621

Guest

Den "röda lampan" läser av en viss given nivå på bränslet - helt ok!

Om botten på plasttanken svackar/har tänjts ut (= mkt vanligt med just plasttankar) så innebär det att "röda lampan" fortfarande läser av samma bränslenivå som tänkt men tanken under den nivån/mätpunkten har expanderat/svackar och rymmer således en större bränslevolym än den ursprungliga.

Några inlägg tidigare i denna tråd så anser du att detta inte är möjligt och nu har du tydligen ändrat uppfattning. Jag skulle tro att de som tidigare beskrivit och upplevt att tankvolymen minskar avser just det att tankens botten eller topp höjs resp. sänks. Med andra ord så krymper tanken en aning. Sidorna och hörnen ändra troligen inte formen.
Det skulle vara intressant att se en bild på en tank som har varit med ett tag och som ofta får stå mer eller mindre tom under längre perioder.

F

F.d. 2621

Guest

De absolut allra flesta bilar, som tillverkas i någorlunda stora serier, tillverkas sedan många år av "formblåst högmolekylär PEHD". Plastmaterialet absorberar upp till 5 % av såväl bensin som dieselbränslen av skilda slag. Denna absorbtion sker relativt snabbt efter det att bilen ifråga tagits i bruk och blir kvar i stort sett oförändrad under bilens/tankens livstid, i stort sett oberoende av temperatur och fyllnadsgrad av tanken. Den medför heller inte någon nämnvärd förändring av tankens volym. En viss genomsläpplighet / diffusion av bränslet genom tankväggen sker kontinuerligt och saknar också egentlig betydelse för det som diskuterats i tråden.

De ovan skildrade erfarenheterna om att tankar konstaterats innehålla "oförklarliga" volymer, som avviker från bilens specifikationer, måste därför förklaras med andra faktorer. Tankmätaren är som sagts inget precisionsinstrument, och hur bilen lutar när den tankas och när varningslampan tänds är naturligtvis avgörande faktorer.

Jag har mångårig erfarenhet i frågan efter många år som leverantör till bilindustrins leverantörer / tillverkare av bränsletankar resp av de testinstitut, som alltid ska godkänna sådana tankar inkl fyllningsstosar mm.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Några inlägg tidigare i denna tråd så anser du att detta inte är möjligt och nu har du tydligen ändrat uppfattning. Jag skulle tro att de som tidigare beskrivit och upplevt att tankvolymen minskar avser just det att tankens botten eller topp höjs resp. sänks. Med andra ord så krymper tanken en aning. Sidorna och hörnen ändra troligen inte formen.
Det skulle vara intressant att se en bild på en tank som har varit med ett tag och som ofta får stå mer eller mindre tom under längre perioder.
??? Du får nog läsa mina inlägg en gång till, kan inte finna att jag skrivit att tankvolymen krymper!

F

F.d. 5458

Guest

Tjänna LogitechZ
Har sama betende på min bil.Ligger oxå runt litern i genomsnitt.Får i 50-55 liter när lampan tänds.Min tank är av plåt.Verkar som att detta är ett fenomen som många har.Har inte velat köra tanken tom ifall det bekymer å få igång den igen

Någon som har funnit i instruktionsboken hur många liter det skall vara kvar när lampan tänds?

För om nån nångång skulle köra till tom tank så skall det komma i ca 80 liter och det skulle ju göra att man stort sätt kan köra ca70 mil troligtvis utan problem OM man skulle vilja =)

Känns bättre allafall att man inte är ensam om problemet =) Men om någon testat köra tomt eller så skulle vara kul höra hur mycket som gick i efter ett dieselstopp =)

Toppen