• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat FFB -89

F

F.d. 9418

Guest
Hej. Är det någon här som äger en Fiat FFB helintegrerad längd 6550.

Tittade på regbeviset är det verkligen rätt viktuppgifter som har kommit in där?

Tjänstevikt 2400kg känns som väldigt lite för en helintegrerad husbil på 6,5 meter i längd och 2,23 i bredd.

lite större personbilar är ju nästan uppe i dom vikterna.

totalvikt 3100kg
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Fiat FFB -89

Hej. Är det någon här som äger en Fiat FFB helintegrerad längd 6550.

Tittade på regbeviset är det verkligen rätt viktuppgifter som har kommit in där?

Tjänstevikt 2400kg känns som väldigt lite för en helintegrerad husbil på 6,5 meter i längd och 2,23 i bredd.

lite större personbilar är ju nästan uppe i dom vikterna.

totalvikt 3100kg

Eller är det någon som har en annan helintegrerad med tjänstevikt på 2400kg som är omkring 6,5 meter lång
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat FFB -89

Det er faktisk mulig FFB hadde en ekstremt lett karross og brukte mye poppelply i inredningen.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Fiat FFB -89

Har kollat andra Fiat FFB Tabbert som är 1 meter kortare 5550 och dom väger 100kg mer en min som är 6550.
blev lite förundrad när jag vägde min bil helt tom utan vatten och halv tank och den väger 2800kg och ska väga 2400kg.vilket har gjort att jag tabbat 400 kg i lastvikt vilket gör att jag bara har 300kg kvar.även de som är en meter kortare har totalvikt 3100kg och har bara 14tum hjul, jag har 16tums hjul som bilen är reggad med.Men Fiat säger att det går inte att höja totalvikten.300kg var det jag kunde lasta på min husvagn och då kunde man ju lasta dragbilen en hel del.Ingen rolig överaskning på min första husbil
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Fiat FFB -89

Har hittat en exakt lika dan bil som jag har som har totalvikten 3500kg och tjänstevikten 2820. Samma motor hjul karosstorlek luftfjädring bak och inredningen är exakt lika. den är dock ett år nyare.Min bil vägde 2800kg tom ska enl regbeviset väga 2400 och totalvikt 3100kg. Undrar hur det har blivit så här???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat FFB -89

Tjenestevikten er i mange tilfeller satt kunstig, skulle nesten tro at det er veid et strippet eksemplar og vikten fra denne er brukt for en hel serie.
Med de gale svenske reglene for straff ved overvikt så er det en fordel at tjenestevikten er satt for lav = lastvikten for høy, og uansett er det bruttovikten i øyeblikket som en må og kan kontrollere - denne skal ikke over totalvikten , om en ikke skal risikere straff.
 

sunlin

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
21143
Medlemskap
2023
Sv: Fiat FFB -89

Har en Fiat FFB 660 -90 och har exakt samma problem. Tjänstevikt 2680,
lastvikt 420 ger 3100 totalvikt. Antal sittplatser i bilen är 6 med föraren.
Det finns inte en schans att det här går ihop. Är det någon som har en lösning.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fiat FFB -89

Det är många som har samma problem med under 300kg i lastmöjlighet och vad gör man?
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Fiat FFB -89

det verkar tyvärr inte som att det skulle gå att höja totalvikten.
har varit i samtal med en Fiat expert som säger att med mitt chassi nr så går det ej att höja totalvikten.Ser ingen annan utväg än att byta bil
 
Toppen