Ojojoj... kan inte avhålla mig från några kommentarer:
- Alla moderna dieslar har EGR system oavsett dom har ”AdBlue” system eller inte. Sen finns det många varianter/utförande på EGR systemet, men det kan vi väl lämna därhän.
- Regenerering (”blåsa rent”), gäller Partikelfiltret som någon ovan kommenterade. Det sker genom att öka temperaturen i detta & det blir jävligt varmt i detta då. Om man råkar stanna & stänga av motorn medan detta pågår så finns det mycket värme att kyla bort så inte något tar skada dvs lång fläkteftergång.
- Eftergång på kylfläkten är för övrigt normalt även vid hög motortemperatur dvs varmt ute och/eller hård körning. Så det behöver inte ha med avgasreningen att göra.
- Vatten/frysning i partikelfiltret kan jag inte föreställa mig hur det skulle kunna ske och har alldrig hört talas om heller. Är ju så varmt där så där lär inget vatten samlas!
Vi kan nog lämna detta därhän då inget av detta borde ha något med onormalt hög oljeförbrukning att göra.
Vevhusventilationen kan ju va lurig i kyla JA. Funkar inte den så kan det bli övertryck i vevhuset & kolvringarna är utformade för att täta mot tryck från förbränningsrummen och inte från vevhuset. Detta skulle kunna förklara oljeförbrukningen,