• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato gul motorlampa tändes

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025
Vid en snabbinbromsing och avstängd motor på en gårdsplan, började den gula motorlampan att lysa. Förstod ganska snabbt att jag orsakat detta, då jag stannade motorn innan den hade stannat. Slog på nätet och fick ett tips hur man nollställer lampan. Först tog jag det som ett skämt eller att det var någon ville driva med mig. Kunde inte låta bli att prova. Först slå på tändningen, därefter gasen i botten samtidigt bromsa på bromspedalen 7 gånger, vänta 60 sec. Därefter släppa broms och gaspedal, stänga av tändningslåset, vänta ytterligare 60 se innan man skulle slå på tändningslåset igen. Tro det eller ej, men den gula motorlampan lyste ej längre.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vid en snabbinbromsing och avstängd motor på en gårdsplan, började den gula motorlampan att lysa. Förstod ganska snabbt att jag orsakat detta, då jag stannade motorn innan den hade stannat. Slog på nätet och fick ett tips hur man nollställer lampan. Först tog jag det som ett skämt eller att det var någon ville driva med mig. Kunde inte låta bli att prova. Först slå på tändningen, därefter gasen i botten samtidigt bromsa på bromspedalen 7 gånger, vänta 60 sec. Därefter släppa broms och gaspedal, stänga av tändningslåset, vänta ytterligare 60 se innan man skulle slå på tändningslåset igen. Tro det eller ej, men den gula motorlampan lyste ej längre.
Då har du återställt serviceindikatorn.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Den metoden används för att nollställa oljelampan efter oljebyte, du bör nog läsa av felkoder

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025
Den metoden används för att nollställa oljelampan efter oljebyte, du bör nog läsa av felkoder
Efter att ha haft problem med motorstyrboxen i snart ett år. Så får man panik när något börjar lysa. Har man en Fiat husbil som kommit upp i åren kan man glömma att få någon hjälp fån Fiats-serviceorganisation.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Efter att ha haft problem med motorstyrboxen i snart ett år. Så får man panik när något börjar lysa. Har man en Fiat husbil som kommit upp i åren kan man glömma att få någon hjälp fån Fiats-serviceorganisation.
Det är just därför vi har JoCar hos oss dit Fiat Pro skickar "gamla" Fiat. JoCar är väldigt bra !

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Man kan även slå på tändningen utan att starta motorn, slå av den efter några sekunder, upprepa detta 5 - 7 gånger så brukar felkoden släckas om felet inte återkommer, vanligt på många äldre bilar, ECU:n släcker felkoder som inte upprepas efter lika många starter.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Får man motorlampa tänd är nog det bästa att ta reda på vad det är för felkod. Att släcka lampan på en massa olika sätt innebär ju inte att felet är borta.
Då köper man en OBD-läsare som kan visa felkoden och ev. släcka den.
Felkod kan man få av en avbruten start vilket hänt mig, även fel watt på utbytt positionslampa kan ge felkod, m.m.
Om felkoden kommer tillbaka så får man undersöka, är det en mer allvarlig felkod så brukar det märkas på motorlampans färg eller blinkning och ev. går bilen in i limpmode, brukar stå lite om motorlampan i bilens instrutionsbok.

Toppen