• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato - däcktryck

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
I min bil har jag en dekal - lufttryck fram och bak 5,5 Bar. De originalmonterade däcken klarar 475 psi enligt sidomarkering på däcken..............

Jag körde de första milen med 5,5 Bar så klart - inte direkt någon komfort.

Hittade denna hos en tysk däck- och hjulhandlare som jag har handlat hos ett par ggr.

Kan kanske hjälpa någon.

Bilagor

• Luftdruck für Reisemobile, Wohnmobile - Ramto.de - Wohnmobil Felgen Kompletträder und Alufelgen.pdf
    1,6 MB · Visningar: 163

Henrikss

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Jag mejlade Continental och fick följande svar på min 3500kg.

”Du kan ha
3,75 bar= 1780 Kg axelvikt
4,0 bar= 1875 Kg axelvikt”

Däckgubben förespråkade 4,5 bar utan att veta vikten…

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är standardtryck 5.5bar ,men bör anpassas efter axellast,det beror alltså helt på vikt.
475psi är knappast orginaldäck,vad har du för däck och bil?
5.5bar är 80PSI

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Här kan man översätta 1800 talet amerikanska måttenheter till moderna Si enheter.
Vi ser att 3,75 Bar motsvarar c:a 54 psi (eller 375 kPa)

475 psi är ett fantasivärde! Du måste ha sett fel på däcket.

psi står för pounds per kvadrattum, dvs ett väldigt oexakt mått då tum kan vara lite av varje.
Trots SI som internationell standard är de flesta mätare för däckstryck graderat i psi, i alla fall om man köper på BILTEMA.

Själv har jag genom flera tester kommit fram till att 3,6 Bar verkar vara lagom för bilen som väger c:a 3400 kg.
Ungefär samma tryck i bakaxeln luftfjädring verkar vara ok.

Roysan

Toppen