Sv: Fiat Ducato -86, Citroenmotor, olja, kamrem?
Hej, jag såg att du fick en länk till en tidigare liknande fråga om oljepåfyllning som vi svarat på. Jag la in några bilder där som du nog har användning för, och struntar i att lägga in dem här med.
Om inte locket varit borta på länge så kan den stora O-ringen som som tätar kladdat fast rejält, men det går att få itu och smörja lite till nästa gång

.
Om du byter olja så behöver du troligen en ny packning till pluggen för tätytan är lite vågig, det bästa är en fiberpackning som är omsluten av en tunn kopparmantel för att det skall täta rejält. (Sådana packningar brukar finnas vid Biltemas kunddisk i deras sortimentlåda och går att köpa styckvis.
Och så motorn, det är ingen Cittroënmotor utan en Peugeotmotor som ursprungligen användes länge i deras personbilar. Den satt bl. a. i 504 och flera andra beteckningar.
Den finns i två utföranden i husbilarna, ca. 76 eller 85hk. Det är samma motor men kamaxeln kompressionen och förgasarbestyckningen skiljer lite.
Det är som sagt kamkedja i motorn, och hela motorn brukar klara sig bra och funkar länge.
En svaghet som finns är att den tål absolut inte att gå varm för det är lösa cylinderfoder i motorn som inte gillar varmgång. Så kolla gärna upp termostaten och att det är bra klös i elkylarfläkten för det brukar vara spänningsfall till den så den kan ha tappat rätta klöset.
Annars så bör man väl kolla ventilspelet ibland för det är justerskruvar av gammal hederlig modell som skall justeras för hand med bladmått.
Här har du en länk till en enklare rep.bok som du säkert kan ha nytta av. Den är i A5 format och bara svart/vit men helt ok till mycket.
Den tionde boken ner är till din bil.
Petrol models 1,8 och 2,0 Liter.
Citroen vehicle manuals
Om du undrar över något så bara skriv och fråga.
Reservdelar till både motor och bil är inga problem, det finns i princip allt, men det är både enklast och mycket billigare att skicka efter än att köpa här hemma.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.