• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato -86, Citroenmotor, olja, kamrem?

F

F.d. 53406

Guest
Hej!

Min Fiat Ducato Frankia 570 -86 tycks ha en Citroenmotor.
Men var fyller man på olja? På baksidan??
Och är det en känslig motor vad gäller kamrem?

PS Nyss köpt bilen som gått väldigt lite under sina 30 år.
Och jo, jag kommer byta rem. Men är det bråttom?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat Ducato -86, Citroenmotor, olja, kamrem?

Är det en bensinmotor eller dieselmotor!
Är det en bensinare så behöver du inte vara direkt orolig för kamremmen..............för de har kamaxelkedja!

F

F.d. 53406

Guest

Kedja? Oj! Härligt. Men är det en Citroenmotor som sitter i de här gamla Fiat/Peugeot/Citroen bensinarna? Hittar ingen beteckning.
Och oljan. Hmm...

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ingen aning var oljepåfyllning sitter, men hittade denna filmsnutt,
kanske liknar det din bil, kolla speciellt i slutet på filmen så verkar denna "plastburk" ha ett lock där oljan ska i.

[YOUTUBE]8ddljtcu2pk[/YOUTUBE]

Senast ändrad:
F

F.d. 53406

Guest

Tack! Känner igen den där mojängen. Varit på den men inte vågat ta i.
Jaja, Citroen tycks det vara... ;-}

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag såg att du fick en länk till en tidigare liknande fråga om oljepåfyllning som vi svarat på. Jag la in några bilder där som du nog har användning för, och struntar i att lägga in dem här med.
Om inte locket varit borta på länge så kan den stora O-ringen som som tätar kladdat fast rejält, men det går att få itu och smörja lite till nästa gång :).

Om du byter olja så behöver du troligen en ny packning till pluggen för tätytan är lite vågig, det bästa är en fiberpackning som är omsluten av en tunn kopparmantel för att det skall täta rejält. (Sådana packningar brukar finnas vid Biltemas kunddisk i deras sortimentlåda och går att köpa styckvis.

Och så motorn, det är ingen Cittroënmotor utan en Peugeotmotor som ursprungligen användes länge i deras personbilar. Den satt bl. a. i 504 och flera andra beteckningar.
Den finns i två utföranden i husbilarna, ca. 76 eller 85hk. Det är samma motor men kamaxeln kompressionen och förgasarbestyckningen skiljer lite.
Det är som sagt kamkedja i motorn, och hela motorn brukar klara sig bra och funkar länge.
En svaghet som finns är att den tål absolut inte att gå varm för det är lösa cylinderfoder i motorn som inte gillar varmgång. Så kolla gärna upp termostaten och att det är bra klös i elkylarfläkten för det brukar vara spänningsfall till den så den kan ha tappat rätta klöset.
Annars så bör man väl kolla ventilspelet ibland för det är justerskruvar av gammal hederlig modell som skall justeras för hand med bladmått.

Här har du en länk till en enklare rep.bok som du säkert kan ha nytta av. Den är i A5 format och bara svart/vit men helt ok till mycket.
Den tionde boken ner är till din bil.
Petrol models 1,8 och 2,0 Liter.
Citroen vehicle manuals

Om du undrar över något så bara skriv och fråga.
Reservdelar till både motor och bil är inga problem, det finns i princip allt, men det är både enklast och mycket billigare att skicka efter än att köpa här hemma.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53406

Guest

Tack!
Mycket användbar info.
Är fd medlem i Citroenklubben van vid att göra allt på mina gamla småcittror. Justera ventiler skall jag allt fixa!
PS Har 85 hästars.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du er ikke helt fel ute når du sier Citroen, PSA motoren ble benyttet i noen personbiler fra Citroen også på tidlig 1980 tall.

F

F.d. 53406

Guest

Vad står PSA för? Vem tillverkar den?
Och om ventilspelet nu är det viktiga på den här motorn. Vilket avstånd bör det vara?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, ventilspelet är nog inte viktigare på den här motorn än andra, problemet är nog att många åker omkring utan att veta att det är manuell justering som gäller och därför blir det kanske sällan gjort på ofta hemservade äldre bilar tyvärr, vilket kanske tyder på att det funkar rätt bra och länge utan justering, men skadar inte att kolla upp ibland.

Men ventilspelet skall på kall motor vara.
0,10 på insug och 0,25 på avgas.

Det finns också uppgift om 0,30 på avgas, men lös 0,25 har nog alltid funkat på en motor som är inknackad i sätena sedan länge.

PSA står i bilsammanhang för.
--------------------------------------------------
PSA Peugeot Citroën, tidigare Peugeot SA (Peugeot Société Anonyme), är en fransk bilkoncern med märkena Peugeot och Citroën.

PSA-koncernen bildades genom Peugeots uppköp av Citroën på 1970-talet. 1978 köpte PSA Chryslers europeiska del Chrysler Europe. Stora samordningar har skett inom koncernen med många gemensamma komponenter och delvis i det närmaste likadana modeller hos de olika märkena.

PSA Peugeot Citroën har ett samriskföretag med Fiatkoncernen kallat Eurovan.
--------------------------------------------------

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53406

Guest

Undrar om mina gamla bladmått ligger kvar någonstans? Inte justerat ventiler på 20 år. ;-}
Fast viktigare verkar det vara att hålla koll på fläkten till en början.

Nu kör vi!

husbil2.jpg

F

F.d. 53406

Guest

Hittat en mysko 'kran' på utsidan av bilen som jag inte vet var den är till för. En ställskruv som man ställer med skruvmejsel. Den sitter nära ventilen till vattenvärmaren. Gissat att den har med tömning av vattenbehållaren till varmvattnet.
Just nu står den i vad jag uppfattar som öppet läge. Strecket ställt vertikalt.
Aldrig provat få igång varmvattnet. Diskar med vatten från spisen. Duschar 'i land'. ;-}

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Har du 5 växlad låda, kanske det står, i instruktionsboken att oljemängden ska vara 1,2 liter, detta kan vara fel, skall vara 1,6 liter. Annars får 5,e.växeln för dålig smörgning,kolla med Citroën, dom har en skrivelse om detta. Vet väl inte om alla vx lådor har det problemet, men på vår 86a är det så, o många andra också som vi träffat på. Säkrast att kolla.

Toppen