• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 410 Mclouis 2006. Varmvatten

FredrikFM

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Stockholm
Hej,

Jag har haft en McLouis i snart 2 år, men jag förstår fortfarande inte hur jag får igång varmvattenberedaren.
Någon som har eller haft en McLouis som kan beskriva hur man gör, för uppenbarligen gör jag något fel.

Jag har en trumapanel jag trycker på för att aktivera varmvattenberedaren, det finns två alternativ 50 grader eller 70 grader. När jag väljer någon av dem börjar det lysa rött efter några sekunder. Jag antar att det är en felkod?
Behöver jag aktivera gasolen på något vis?

Så ser min panel ut:


Tack på förhand
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Har du kollat så gasolkranen är öppen? Det brukar finnas en fördelning med kranar för kylskåp, gasolkökets brännare och för Truman. Oftast tre-fyra stycken röda vred på rad.
 

FredrikFM

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Stockholm
Har du kollat så gasolkranen är öppen? Det brukar finnas en fördelning med kranar för kylskåp, gasolkökets brännare och för Truman. Oftast tre-fyra stycken röda vred på rad.
Hej!

Tack för svar. Blev tvungen att gå ut och kontrollera detta. Det stämmer, under kranen i köket finns det flera vred, men alla är redan aktiverade.

Kan det vara så att det helt enkelt är något fel på beredaren?
 

FredrikFM

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Stockholm
Låter som den inte får gasol. Våran värmare gör likadant om gasolen inte är på eller slut.
Är alla kranar på? Är slangbrottsventilen ok?
Tack för hjälpen.

Vill förtydliga att jag kör kyl/frys och värme på gasolen idag, och det fungerar. Finns det någon slangbrottsventil jag behöver aktivera på själva varmvattenberedaren? Det har jag isåfall missat helt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det ser ut att vara en sådan här :
Skärmklipp.JPG

Locket måste tas bort annars kommer det inte in någon förbränningsluft och avgaserna kan inte komma ut. Därmed tänder inte pannan.

//Michael, medlem
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
När du vrider på vredet först lyser då en grön lampa Gör den inte det kolla säkringen på el-blocket
Finns det vatten i beredaren ? ( stängt ventilen till den är den öppen rinner vattnet ut)
Du måste också vänta minst 10 minuter på varje försök att tända den.
Leffe
 

FredrikFM

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Stockholm
När du vrider på vredet först lyser då en grön lampa Gör den inte det kolla säkringen på el-blocket
Finns det vatten i beredaren ? ( stängt ventilen till den är den öppen rinner vattnet ut)
Du måste ocnta minst 10 minuter på varje försök att tända den.
Leffe
Tack får alla era kloka svar.

Jag testade nu lite snabbt, det tänds inte någon grön lampa, är det något jag behöver se över? Däremot dök inte den röda lampan upp under tiden jag testade, efter att jag plockade bort locket som tidigare diskuterats.

Eftersom jag är lite osäker på hur mycket vatten som finns i behållaren stängde jag också av värmaren snabbt. Ska testa mer under kvällen.
Finns det risk att behållaren skadas om det är för lite vatten/inget vatten i när man slår på värmaren? Det kan vara bra att känna till risker så man inte förstör något.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack får alla era kloka svar.

Jag testade nu lite snabbt, det tänds inte någon grön lampa, är det något jag behöver se över? Däremot dök inte den röda lampan upp under tiden jag testade, efter att jag plockade bort locket som tidigare diskuterats.

Eftersom jag är lite osäker på hur mycket vatten som finns i behållaren stängde jag också av värmaren snabbt. Ska testa mer under kvällen.
Finns det risk att behållaren skadas om det är för lite vatten/inget vatten i när man slår på värmaren? Det kan vara bra att känna till risker så man inte förstör något.

Hej, du har en separat varmvattenberedare, den måste vara fylld med vatten när du slår på värmen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Stort tack för hjälpen! Jag testade nu på kvällen med att ta loss locket! Efter 5 minuter började vattnet bli varmt :)
Visst är husbilsklubben en förbannat härlig och trygg community att ha i ryggen! Å visst är det skönt med varmvatten! Så se nu till att betala medlemsavgiften och va med oss på riktigt! :)
 
Toppen