• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 2004, Manuell - oljedroppar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kabe_TM

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
32768
Medlemskap
2024
Hej, har efter oljebyte (motor) f.g år uppmärksammat små droppar under husbilen. Har idag lagt mig under, (utan att skruvat bort hasplåten) och ser att det är tre bultar på framaxelbalken som är fuktiga.
- Kan slarvigt oljebyte orsaka oljespill på detta sätt?
- Finns det något annat (oljan är svart) som skulle kunna orsaka detta och som ligger ovan balken?

Tacksam för förslag baserat på erfarenhet - alltså inga gissningar - som kan hjälpa mig.

Ha en riktigt fin säsong till övriga.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Beroende på hur högt filtret sitter - ja - olja kan rinna ner.

Oljepåfyllning - spiller du är det ny färsk olja - ej svart.

Jag skulle börja med att tvätta rent för att försöka lokalisera.

Mvh
Henrik
 
F

F.d. 73249

Guest
precis det allra första är att tvätta rent o se om det kommer mer, kan ju bara vara så att du har spillt lite vid
demontering av filter eller när du fylla på olja.
har du spillt vid påfyllning så är oljan svart nu efter så lång tid + det kanske har skumpat runt i nån liten vrå.
inget konstigt.
om du inte har bytt packning i olja pluggen är det oftast där det kan svetas-droppa lite
kolla även i skarven på olja filtret så det inte är den gummi packning som dräller lite
men som sagt av med hashplåten o tvätte rent först, o kolla lite då o då när du har kört bilen varm
 

Kabe_TM

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
32768
Medlemskap
2024
tack för svaren, som jag skrev har inte jag bytt olja i bilen, och oljan är svart. Var mer på jakt efter om någon visste vad som fanns ovanför balken då det är svårt att se.
 
F

F.d. 73249

Guest
jaha ovan för balken finns ditt olja tråg o ovan på tråget själva motorblocket
det allra förste du skrev var att du har bytt oljan före året ? nu skriver du at du inte har bytt oljan ?
ovan för balken finns ditt olja tråg o det läcker inte, oljan rinner någonstans ifrån o för att se vart det är måste du ta bort hasplåten, tvätta motorn
det finns ingen genväg på detta
fartvinden kan göra att oljan förflytter sej långt ifrån det ställe den kommer ut av motorn. det droppar väldans säldant bara rakt ner.
detta är ingen gissning det rent fakta efter många år av skruvande med bilar
 

Kabe_TM

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
32768
Medlemskap
2024
jaha ovan för balken finns ditt olja tråg o ovan på tråget själva motorblocket
det allra förste du skrev var att du har bytt oljan före året ? nu skriver du at du inte har bytt oljan ?
ovan för balken finns ditt olja tråg o det läcker inte, oljan rinner någonstans ifrån o för att se vart det är måste du ta bort hasplåten, tvätta motorn
det finns ingen genväg på detta
fartvinden kan göra att oljan förflytter sej långt ifrån det ställe den kommer ut av motorn. det droppar väldans säldant bara rakt ner.
detta är ingen gissning det rent fakta efter många år av skruvande med bilar

Oljetråget sitter inte ovanpå balken, det sitter framför balken, och oljefiltret sitter i framkant på motorn. Det finns inget sätt vid vanligt oljebyte som gör att man får olja i balken, inte ens om det rinner ner från påfyllningen, oavsett hur fort du kör.

Täckplasten sitter även framför balken och ger ingen annan info då jag har droppar längre bak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen