• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato 2003

F

F.d. 58236

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster Al
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Inredning
Hej

Behöver HJÄLP med att på ett smidigt sätt komma in i insrumentbrädan på Vänstra sidan, dit jag har dragit kabel för att koppla in en backkamera.

Hoppas du har några bra råd och eller ev några bilder på hur man kan demontera denna, samt ett bra ställe att koppla på + så jag får ström till kameran.

Mycket tacksam för eventuella råd.

mvh
Niklas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Mariner, kan tyvärr inte hjälpa till med instrumentpanelens avlägsnande :oops:.

Men strömmatningen kanske jag kan ge några idéer om. Kablarna som du skriver att du redan dragit fram, är de från kameran?

Strömmatningen beror lite på vad du har för system. Om bildskärmen har en eller flera inkanaler, om du vill ha den på eller den kall hoppa igång när du lägger i backen m.m.
I båda fall, om den skall tändas upp när du lägger i backen på en 2003'a så skall du leta reda på backljuskontakten på växellådan (sitter troligen på uppsidan av lådan)
Från den utgående kabeln på den, som får ström när man lägger i backen drar man en kabel till bildskärmen. Antingen använder man den helt enkelt till plusström (eller ev. för att dra ett mellanrelä) och startar skärmen med den när backen läggs i. Eller också skall bildkärmen ha +12V så fort tändningen är tillslagen på bilen för att stå i stand-by läge, och man då i stället använder +12V'en från backljuskontakten för att trigga igång skärmen. I det fallet får man hämta permanent 12V från något som får ström när bilen har startats, kanske i säkringsboxen från torkarsäkringen, kupéfläkten eller någon annan lämplig säkring.

Om man har två kameror, så en skall användas som backspegel hela tiden, och en som nedåtriktad backkamera så blir det lite annan koppling, för då skall bildskärmen vara på hela tiden och bara skifta ingång/kamera med signalen från backkontakten.

Det finns också skärmar som bara skall ha stand-by ström från tillslagen tändning, och vaknar upp när kameran hoppar igång och skickar bild, men det är vanligare på trådlösa.

Det är samma sak med kameran där bak. Helst skall den få ström från backlampan (ev. genom ett relä där också), så den inte behöver vara igång hela tiden, om man nu inte skall använda den som backspegel hela tiden under körning.

M.v.h. JANKRO.

Toppen