• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato 05 128hk

Urbanfolke

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3320
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 128hk
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 128Hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: Corall 659 SP
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Motor går ojämnt vill stanna. Misstänker turbo trycksventil eller dåligt bränsle. Filter bytt ifjol. Speciellt vid 2000r/m vill den stanna eller hacka, svart rök från avgasrör.
Fiat verkstad sem i 3 veckor, törs ej köra. Börjar sem. idag. Roligt värre!!

A

Arnot

Guest
Har en lite nyare Fiat Ducato 130 hk multijet fick problem alldeles efter att vi tankat. Motorindikeringen tändes samt ASR (?) och att tankmätaren for ner till noll och blinkade tom tank. Kollade med två olika Fiat service verkstäder men ingen hade tid på fredag em att ta emot mig fick tipset att kolla att det fanns olja i motorn samt att kolla så att temperaturen var ok på motorn. Körde lungt hem men bilen gick inte ok var dålig ork i den och gick inte rent på lägre varv. Var nästan helt säker på att det var kass bränsle jag fått in vid tankningen.

Felet hittatdes av verkstaden och var ett kontaktproblem på övervakningen av spridaren till en cylinder (styrdatorn hade fått felaktig information). På verkstaden släcktes motor och ASR- indikeringen. Man kunde ej förklara riktigt felbeteendet då ASR inte har med insprutnigen att göra, men motorn gick riktigt igen efter verkstadsbesöket. De fällde en kommentar om att vi hade tur för förra gången man haft liknande fel var det ett byte av en spridare som gällde (á 8000:-kr för en cylider).

Går inte motorn riktigt ska du nog inte köra någon längre sträcka utan försöka utröna vad felet består i. Även att du kan kolla om Mekkonomen verkstad finns i närheten dom kan ha dator för analys av Ducaton!
mvh arne

Toppen