• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Dethleffs H 6840

F

F.d. 53127

Guest
Hej alla
Vi köpte förra året en begagnad Citroen C25 Solifer 550 bensin årsmodell 90. Vår premiärresa t.o.r Skåne på ca 330 mil gav oss mersmak på husbilslivet. Vi tyckte dock att det var ett irriterande högt motorljud och att den drog ganska mycket bensin (1,3l).
Nu har vi bytt in den mot en Fiat Detleffs H 6840 Diesel årsmodell 1998. Jag har sökt med ljus o lykta efter någon ägare av en likadan bil men inte kunnat hitta någon bland husbilsklubbens medlemmar. Är det någon som ägt eller vet något om modellen skulle det vara roligt att höra av er.
hälsningar Chigusa.
PS.
Om någon undrar över signaturen så har vi en hund av en ras som heter Shiba Inu Den är döpt till det japanska namnet Chigusa som betyder "sanningens blomma" DS
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fiat Dethleffs H 6840

Hej vi har en Fiat Dethleffs A 6840 Esprit, 2003 års modell, det är ju inte samma årsmodell, men bodelen borde väl vara rätt lik? Du får gärna höra av dig om du undrar något.
MVH Annette
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Fiat Dethleffs H 6840

Hej.
Har haft en H6842 98årsmodell. 2an i beteckningen betyder att bagaget hade något större lucka. Det var en mycket trevlig bil. Vi var mycket nöjda med den, men vi fick problem med vällådan och därmed en dyr reperation. Efter den reperationen gick den bra, så det var inte skälet till att vi senare bytte den mot en Burstner.
/Sören
 
F

F.d. 53127

Guest
Sv: Fiat Dethleffs H 6840

Hej
Var det 5:ans växel. Det verkar vara standardfel på Fiat. Jag har fått tips att aldrig köra under 70 km/t med femman i och att man ska överfylla något med olja i lådan
/Roffe
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Fiat Dethleffs H 6840

Ja det var femman som la av. Det är ju ett "extra" drev som man har kompletterat lådan med. Jag har också hört dom tips du nämner, och jag försökte följa råden men det hjälpte inte. Har man sett hur de två dreven ser ut förstår man att de kan inte hålla. Dom är små och väldigt tunna. Kolla om de är utbytta, då är det ju lugnt.
Sören
 
Toppen