• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fiat Bürstner 572, läcker in vatten

Fiat_Husbil_1999

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Strömstad
Hej.

Jag är trött på livet och har köpt ett boende på hjul och tänker bo i bilen på heltid. Tyvärr startade det inte alls som jag hade tänkt mig.

Jag har haft bilen inne på storservice och fukttest och det visade sig vara 17 procent fukt på 2 ställen i bilen vilket gjorde att den blev underkänd (längst bak i bilen (troligen där markisen är fastskruvad)), jag skulle avvakta och återkomma 1 månad senare. Månaden har inte gått än, utan det visade sig att båda hjullager måste bytas då den inte gick igenom besiktningen (han som servade påpekade felet om hjullagren och sa att den kanske går igenom, men jag hade planerat att byta det oavsett men jag chansade att besikta den ändå). Jag fick bilen 15'000kr billigare än vad den skulle kosta, så det gör ju inget tänkte jag (köpt av privatperson). Tyvärr var hjullagret så trasig på högersidan att hela navet behövde bytas också.

Jag har haft bilen i ca 1 månad, och efter att jag körde i spöregn en dag, så märkte jag att det droppade in lite vatten och det var lite blött i sängen när jag parkerade för kvällen. F***n, tänkte jag. Jag åkte till firman som kollade och servade/lagade min bil och dom hittade läckan som är under en metallist längst fram en bit bakom vindrutan och bredvid den första takluckan ovanför sängen (finns inga bilder då bilen är kvar på verkstaden och ska hämtas imorgon). Tyvärr har jag inte fått någon prisuppgift än om vad kalaset kommer kosta, och mekanikern sa att dom inte har tid för att lösa detta nu, utan det kommer ta tid.

Är det någon som har haft liknande problem med den modellen? Jag är villig att laga detta själv, jag är lite händig men det finns ju begränsningar. Jag har läst att om det är träkonstruktion så behöver man riva innuti för att se hur stor skadan är, om det är plast så räcker det att fukta ur med avfuktare. Är det träkonstruktion eller plast i den modellen? Jag har googlad men hittade ingenting.
Just nu är jag bara trött och irriterad, jag känner mig lite halvlurad men samtidigt kanske dom som sålde bilen inte visste om det. Senaste godkända fukttestet gjordes för 2 år sedan som då blev godkänd, jag har papperna till det.

Snälla, hjälp. Jag hoppas får höra lite positiva nyheter och få hopp om att slippa riva innuti.
 

Fiat_Husbil_1999

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Strömstad
Uppdatering:
Hämtade bilen imorse, hjullagren är bytta fram och bak är dom spända. Tyvärr fanns det inga nav att få tag på, så dom blev slipade (på något sätt) och bilen ska på efterkontroll om 100 mil för att se om det finns glapp eller inte. Och så vattenläckan fick jag reda på att skadan inte är omfattande och ingenting har tagit skada innuti så inget behöver rivas. (Läckan har uppstått nyligen och kan inte ha varit där så länge enligt teknikern/mekaniker på verkstaden). Enda som behövs är att ta av listen på utsidan och lägga ny tätning och bilen får stå inne i värmen över natten. Imorgon ska jag köra den till en annan verkstad där dom ska åtgärda det över dagen och på lördag eftermiddag kan jag hämta tillbaka bilen om allt går rätt.

Hoppas livsglädjen börjar efter att läckan är åtgärdad.
 
Toppen