• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Adria Coral s670slt 2010

Mølle 2

HBK Medlem
Kommun
Haderslev
HBK-Nr
40428
Medlemskap
2025
Hej. Jeg har købt denne camper og har haft problemer med strømmen, der er kun lys i opholdsrummet når jeg tager startbatteriet minus, der er solceller på og 2 af disse har jeg sendt billeder af. Jeg kan ikke finde noget på nettet om Naps NC 15N og ved faktisk ikke hvad den er til, samtidig sidder den også i bilen, MPPT 75 I 15. Er der nogen der kan forklare mig lidt om disse og hvad der kan ændres så det virker, for at tænke på om jeg ikke kan nøjes med et styretøj. Jeg ved ikke om jeg har skrevet det præcist nok, for jeg er helt grøn i det her. Tag i forvejen

Bilagor

• IMG_2799.jpg
    IMG_2799.jpg
    1,5 MB · Visningar: 39
  • IMG_2987.jpg
    IMG_2987.jpg
    1,5 MB · Visningar: 40
  • IMG_2991.jpg
    IMG_2991.jpg
    1,1 MB · Visningar: 39

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Napsen är ju en solcellsregulator. Har du kollat alla säkringar? På vår förra bil hade en gått sönder på Victron, lampor fungerade men den laddade inte.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg forstår ikke hvorfor du har 2 solcelleladere. Både Naps NC 15N og Victron MPPT 75 I 15.

De skal jo i princippet gøre det samme. Så derfor yderligere spørgsmål

Hvor mange solcellepaneler har du på taget?. Hvis du har 2 paneler, så kan det være sådan at de lader bodelsbatteri(er) fra hver sit panel. Og det kan være fint nok.

Hvor mange bodelsbatterier har du? Og hvilken type? Såfremt du kun har et bodelsbatteri et et solpanel på taget, så er det rigeligt med et anvende kun den ene solcelleregulator, og da ville jeg anvende din Victron (altså den blå)

Har du prøvet at følge kablerne fra de 2 solcelleladere for at se hvor de kommer fra og hvor de fører hen?

Men nu venter jeg spændt på die svar på spørgsmålene. Billeder ville være fint.

Mølle 2

HBK Medlem
Kommun
Haderslev
HBK-Nr
40428
Medlemskap
2025
jeg har kun et panel på taget, tænker det er 60x180. Jeg har kun et batteri i bodelen og er et AGM batteri
Jeg ved kun at at Naps gå til startbatteriet, for naps virker ikke fordi der var gået et sikring ved startbatteriet på 50 AMP
Kan se at når jeg piller minus fra går naps ud, men kan se at der stadigvæk lades på bobatteriet.
Så regner med at naps lader startbatteriet fra solcellen.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Der går kabler fra din Nabs, og det er meget sandsynligt at de går til startbatteriet.
Men jeg tror ikke at bilen kommer originalt med 2 solcelleladere, så en tidligere ejer må have ændret på installationen.

Du er nok nødt til at følge de kabler der går ind i Nabs baglæns så du kan finde ud af hvor den henter strømmen.

Forhåbentlig henter den strømmen fra solcellen også. Hvis ikke, så kan det meget vel være det som er årsagen.

Men em tidligere ejer kan også have indsat en omskifter så han kunne vælge hvilket batteri der skal lades. Og den omskifter kan der være problemer med

Altså følg kablerne og mål gerne strømstyrken på indgangene til de 2 solcelleladere

Mølle 2

HBK Medlem
Kommun
Haderslev
HBK-Nr
40428
Medlemskap
2025
Her er lidt billeder, som man kan se er det noget af en rodebutik, den naps går over til batteriet, for jeg fjerner plus på startbatteriet går den ud og i den blå er der stadigvæk lys

Bilagor

• IMG_3071.jpg
    IMG_3071.jpg
    1,5 MB · Visningar: 33
  • IMG_3072.jpg
    IMG_3072.jpg
    1,2 MB · Visningar: 33
  • IMG_3073.jpg
    IMG_3073.jpg
    1,4 MB · Visningar: 33
  • IMG_3074.jpg
    IMG_3074.jpg