• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat AC problem i kupen

F

F.d. 8314

Guest
Min AC i bilen kyler inte. AC-knappen lyser, kan det vara någon säkring ändå?
eller finns det någon kran som blivit stängd vid någon servis?

Verkstaden har semesterstängt just nu .

Fiat multijet - 07


Stig
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat AC problem i kupen

Kan du höra om AC-pumpen slår av och på?
Det finns två rör som går genom torpedväggen. Ett lite grövre och ett lite klenare. Det grova ska bli ordentligt kallt med kondens på om det fungerar. Pumpen ska också slå av och på vartefter kyla tas ut ur systemet.
Dom två rören borde sitte uppe till vänster bilen sedd framifrån.
Vet du var AC pumpen sitter så kan man se när magnetkopplingen drar? Om den inte drar(det ska höras ett distinkt klickljud) så är det nog bara att uppsöka en verkstad.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat AC problem i kupen

Vet att några jag träffa ute på semestern hade fått utbytt "kylaren" fram till AC:en .
Tydligen någon oring som läckte .
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Fiat AC problem i kupen

Börja med att ta fram manualen på bilen och slå upp avsnitt AC,så det inte är ett handhavande fel.
Slå sedan upp avsnitt säkringar och kolla upp resp. säkringar så dom är hela.
Om så är så är det säkert något köldmedie läckage någonstans.

Vill du gå vidare med din felsökning kan du försöka hitta tryckvakten,som är ansluten till köldmedie kretsen och som det oftast går en tvåledad kabel till, som går att "kortsluta".

Om du då hör att magneten till kompressorn slå till kan du vara nästan 100% säker på att du har ett läckage som måste åtgärdas av en kyltekniker.

Roger
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Fiat AC problem i kupen

Hej ett vanligt fel är att spänn hjulet till driv remmen skär o då hoppar remmen av o ac pumpen stannar, det är lätt ordnat bara lossa plasten under motorn och byta ett jobb på ca 15 min
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Fiat AC problem i kupen

Det vanligaste felet när klimatanläggningen är ur funktion är att det saknas gas i systemet. Åk till någon verkstad som gör service på AC. Om det saknas gas så brukar verkstaden först spruta in något som tätar ev mindre läckage och sedan fyller de på ny gas.

Jan I.:twitcy:
 
F

F.d. 8314

Guest
Sv: Fiat AC problem i kupen

Får klara mig utan ett tag, åker söder ut i morgon Danmark.
Lämnar in den när jag kommer hem :yes:


Tack för alla era svar

Stig
 
F

F.d. 25113

Guest
Sv: Fiat AC problem i kupen

Hej, Fiat 2,3 2007. AC knappen lyser inte och någon trasig säkring har jag inte hittat. AC fungerade vid avställningen förra året, men något tycks ha hänt under vintern. Någon som har förslag på åtgärd.
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Fiat AC problem i kupen

Kolla på en verkstad som,för antagligen har det blivet ett läckage.
Du måste åka till en som verkstad som jobbar med kyla.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Fiat AC problem i kupen

Jag har en -02 2,8JTD med en AC som inte kyler. Kontrollampan på knappen för påslag tänds men man hör inte att magnetkopplingen slår till på kompressorn. Har kollat så att remmen är hel och det finns köldmedia i systemet, vet ej dock hur mycket men det blåser till när man trycker på nippeln för påfyllning. Vilka krav ska vara uppfyllda för att magnetkopplingen ska dra och hur kan man kolla att den fungerar?
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Fiat AC problem i kupen

Jag har haft fel på AC:n 2 ggr. Båda gångerna lyste lampan men ingen kyla. Första gången var det ett läckage (stenskott) och andra gången hade komoressorn gått vilket skulle bli dyrt att laga. Kolla din försäkring det kan gå på motorskadeförsäkringen. T ex Länsförsäkringar täcker kupens kylsystem. Det kostade mig då 3000 i självrisk istället för 8000 kr...
 
Toppen