• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2005, glappkontakt spridare

F

F.d. 8530

Guest
Hej alla.

Först, SweSA här, tyvärr inte husbils ägare än, men skulle absolut behöva hjälp med tips angående en Fiat 2005 2,8l.

Saken är den att min morsa och farsa är på väg hit till oss med sin husbil, en Kabe 2005 med Fiat chassie som har rullat 2700mil.
Halvägs hit får dom motor problem.
En varningslampa tänds och motorn tappar kraft.

Som tur är finns en Fiat verkstad en liten bit bort.
Dom konstaterar att det är glapp kontakt på en av spridarna, tydligen ett förekommande fel på denna modell.
Dom vill byta hela kabelmattan då nya kontakter inte går att skaffa.
Ny kabelmatta tar en och en halv vecka att få fram samt att hela jobbet kostar en hel del.

Söker lite på nätet och ser att det är flera som har fixat detta problem med att klämma åt kablarna på spridarna.

Här vill jag understryka att jag har fullt förtroende förtroende för verkstaden som har hjälpt dom så långt.
Jag talade med en kille där som sa att dom hadde gjort provisoriska lagningar förut, men att problemet som oftast hade återkommit.
Dom hade därmed tagit ett beslut att endast åtgärda detta fel genom att byta kabel matta.

Tyvärr finns inte denna kabellmatta i lager och måste beställas från Fiat.
Detta medför flera problem:
Farsan måste ut med en hel del pengar för att åtgärda problemet, men det värsta av allt är jo att jag måste vänta 14 dagar till för jag äntligen får äta morsans köttbullar!!
Som ni förstår är jo detta ett akut problem.


Ringde en lokal Fiat verkstad för att kolla om dom hade en ny kabelmatta.
Dom bytte aldrig mattan, men endast kontakterna???

Nu är ni säkert förvvirrad, det är jag med.
Så därför undrar jag om någon av er har haft samma problem?
Har ni bytt kabel mattan eller endast klämd åt kontakten?
Kan ni ge mig några rekomendationer på hur jag löser detta problem på bästa sätt?

Vill jo ha detta riktigt lagat så att farsan och morsan kan njuta sin bil utan att behöva bekymra sig för att den skall stanna.
Mina föräldrar är båda pensionärer, och jag vill gärna fixa detta på bästa sätt för dom.


Mvh
SweSA
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Hej!
Vi har haft samma problem med vår husbil med en motor 2,8 JTD årsmodell -04. Vi var på verkstad i Sverige som bytte spridare 2:an framifrån och det gick på 7 000 kr. När vi sedan åkte på semester efter det så fick vi samma problem i Tyskland och vi var då inne på verkstad igen och då bytte dom samma spridare igen fast vi sa att den nyligen var bytt. På vår fortsatta väg i Italien - samma probelm med spridaren igen. Vi ringde då till första verkstaden vi var på i Sverige och påpekade att det kunde väl inte vara möjligt att spridare var trasig igen. Det kom då fram till att det måste vara själva kontakten som spökade - så dags att de kom på det då!!! Vi hade då lagt ut cirka 14 000 kr. Vi fick då tipset att akut kunde vi själva åtgärda detta. Lyft av kontakten på den spridaren som krånglar, förmodligen 2:an eller 4:an. Det gör man genom att klämma ihop kontakten och lyft den uppåt. Sen sitter det två plattstift nere på spridaren. Ta sedan en lång spetsig plattång och vrid, inte böja, stiften lite grand åt sidan. Har du någon kontaktfett så kan du ju även ha på det. Meningen var sedan att vi skulle byta samtliga kontakter hos verkstaden men det har nu fungerat i över två år och vi har åkt flera tusen mil sedan dess. Lycka till!

Hälsningar Anders.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Verkstäder brukar spänna upp stiftet enligt anvisningar från fiat det brukar fungera .
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Har gjort ungefär samma manöver. Lite pill och kontaktspray. Det har funkat i två år snart. Trångt och bökigt som f-n (Hymer helintregrerad) men:

1/ man lär sig mycket genom att läsa HBK:s hemsida och få tips om bland annat detta och göra jobbet själv,

2/ man kan lägga "intjänade" tusenlappar på annat. Tips om vaddå? Burg på Fehmarn har välsorterade inköpsställen..

;-)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Jag håller med föregående talare. Hade samma problem med vår 2005 2.8 JTD motor. I vårt fall bytte de spridaren utan att felet kom tillbaka, men på vår ordinarie verkstad visade de hur vi kunde smörja och vrida försiktigt som beskrivs ovan.

Kan också tilläggas att jag bytt dessa förb*#% spridare ett otal gånger på min Fiat personbil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8530

Guest
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Stort tack för alla svar och tips.
Senaste nytt är att farsan har beslutat lämna kvar bilen för att byta kabelmattan.
Dom kommer att hyra en bil för att ta sig vidare till mig, så jag får snart äta morsans köttbullar ;=)

Dom är nyblivna husbilsägare och kommer att köra en hel del med bilen.
Bara resan ner till mig är på 200mil, och då dom gillar att resa, så misstänker jag att dom även är sugen på en tur vidare till Spanien.
Han tar då heller kostnaden för byte av kabelmattan så att han kan ha förtroende för att bilen inte får samma problem på nytt.
Nu hade dom turen att detta hände nära en Fiat verkstad. Även om att det kommer att ta tid för att få fram kabelmattan, så är jo det bättre än att problemet återkommer på ett olämplig ställe.
Även om jag personligen kanske inte hade gjort detta, kan jag förstå dom i deras situation.

Återkommer med info när dom har fått bilen tillbaks.

Mvh
SweSA
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Om det är något som gör att alla "cylindrarna" funkar, kan jag meddela att även jag har haft fel på den som sitter längst till vänster.
Fick den fixad i Palencia i västra Spanien för snart ett år sedan och den funkar fortfarande. Fick rådet att kolla skrotar för att skaffa en begagnad, men inte gjort det ännu.
Årsmodell -05 2,8JTD
 

Stressless

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9795
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 2005, glappkontakt spridare.

Hej
Har en Hymer helintegrerad och hade massor av problem med glappkontakt till en spridare. Löste problemet med att jag skalade av en elkabel och tog en av koppartrådarna stack ner den i kontaktdonet och tryckte dit kontakten. Problemet löste sig ända tills idag (ett år sedan). Men fixa en ny koppartråd var enkelt och nu funkar det. Skall försöka att vrida kontaktblecket i spridaren nästa gång.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Fretting i kontaktdon är ett elände. Borde finnas en service åtgärd för att få sladdeländet bättre ”upphängt” eller vad jag skall kalla det. Brukar innebära att man på något sätt får kablaget bättre fastklamrat på den komponent där kontrakteringen sker, i detta fall railen antar jag. Dvs minska rörelser mellan sladd och kontaktering. Är inte så lätta alla gånger, men den typen av kontakteringsproblem som beskrivs ovan skall inte uppstå efter ett par tusen mil. Då har fabrikanten gjort en dålig lösning. Att hålla på & byta prylar gör den ju tyvärr inte bättre om det är samma skit dom sätter dit.
 
Toppen