• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 2,8 jtd

F

F.d. 10616

Guest
Hej
Kan ngn hjälpa mig, har köpt en husbil weinberg 790 med Fiat 2,8 jtd. Säljaren sade att den var på 150 hp och jag hade ingen att erinra tills jag läste att den skulle va på 128 hp. Jag frågade om den var chiptrimad och han sa att den var chipad av den som ägde bilen 2004-2008. Jag har frågat firmor som håller på med trim och när jag beskriver köregenskaperna tvivlar dom på att den är chipad. Den är såld som chipad och nu är frågan om jag kan kräva att säljaren står för kostnaden att få den chipad. Det blev lite mycke chip i texten.
Här följer en text av ett dokument som följde med bilen, först Tyska sedan en översättning av Gogels.

Schalten Sie die Zündung des Fahrzeugs aus und ziehen Sie Schüssel ab
Entfernen Sie die Motorabdeckung und legen Sie den Raildrucksensor frei.
Der Raildrucksensor ist der 3polige Stecker am Raildruckrohr
Entriegeln sie die Originalverbindung und verbinden Sie das mitgelieferte Adapterkabel mit den jeweiligen Gegenstücken des Originals
Bitte verlegen Sie das Adapterkabel Hitze- und Scheuersicher im motorraum. Adaptieren sie den 15 poligen stecker mit der leistungselektronik und befestigen sie diese Spritzwassergeschützt an geeigneter Stelle im Motorraum. Montieren Sie wieder die originale motorraumabdeckung. Die AS-7158 Leistungselektronik ist nun betriebsbereit. Das integrierte Mikroprozessorsystem übernimmt die Anpassung an das Fahrzeug, er müssen keine manuellen Einstellungen vorgenommen

Stäng av fordonets tändning och ta bort från skålen
Ta bort kåpan över motorn och frigöra sensorn kanaltryck.
De tryckgivare är den 3-poliga kontakten på järnväg tryckledning
Lås upp anslutningen och ansluta den medföljande adaptern kabeln till respektive motsvarigheter i den ursprungliga

Installera adapterkabeln till värme och nötning i motorrummet. De anpassa en 15 pin kontakt för kraftelektronik och åtgärdar dem vattentät till en lämplig plats i maskinrummet. Installera det ursprungliga motorrumsskyddet. AS-7158 kraftelektronik är nu operativa. Den integrerade mikroprocessor godtar en anpassning till det fordonet, måste han inte göra några manuella justeringar

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Fiat 2,8 jtd

Stäng av fordonets tändning och ta bort från skålen
Ta bort kåpan över motorn och frigöra sensorn kanaltryck.
De tryckgivare är den 3-poliga kontakten på järnväg tryckledning
Lås upp anslutningen och ansluta den medföljande adaptern kabeln till respektive motsvarigheter i den ursprungliga

Installera adapterkabeln till värme och nötning i motorrummet. De anpassa en 15 pin kontakt för kraftelektronik och åtgärdar dem vattentät till en lämplig plats i maskinrummet. Installera det ursprungliga motorrumsskyddet. AS-7158 kraftelektronik är nu operativa. Den integrerade mikroprocessor godtar en anpassning till det fordonet, måste han inte göra några manuella justeringar

Så där ungefär utan Google (då slipper vi järnvägens kanaltryck):

Stäng av bilens tändning och dra ut tändningsnyckeln.
Ta bort motorkåpan och frilägg railtrycksgivaren.
Railtrycksgivaren är den 3-poliga kontakten på railtrycksröret.
Lås upp originalkontakten och koppla den bifogade adapterkabeln med originalkontaktens motsvarande kontaktdel.
Dra adapterkabeln så i motorrummet, att det varken skaver eller kommer i kontakt med heta ytor.
Koppla den 15-poliga kontakten i effektelektroniken och sätt fast effektelektroniken på en stänkvattenskyddat plats i motorrummet.
Montera tillbaka motorkåpan.
AS-7158 är nu driftsklar. Den integrerade mikroprocessorn tar hand om anpassningen till fordonet och det behövs inga manuella inställningar.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är den chipad i Tyskland av en firma så görs det en ändring av kw i fahrzeugbriefet och detta ser man sedan "normalt" om den reggas i Sverige och är allt som det skall så måste bilen trimmas ner så den är original .

Av texten att dömma är inte bilen chippad (man programerar om E-promen i styrboxen) utan bara monterat en trimbox .

PelleJ

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Jag tycker också att det verkar vara en trimbox
För att se om en bil är chippad eller inte så måste man läsa av chippet och jämföra med ett orginalchip.
Eftersom du har en relativt tung bil så kan jag förstå att du vill ha mer effekt.
Jag har en alkov weinsberg 691q och den är inte speciellt pigg och behöver all effekt men sackar något i stora backar.
Då jag programmerade om styrboxen för mer effekt så minskar problemet med stora backar och lastbilsomkörning.
Tyvärr så har man inte max vridmoment förrän 2000rpm vilket är ett av dom värre problemen som gör att man måste växla ner hela tiden.
2 lösningar som finns är att dreva om 5:an så man får ca 300rpm högre varvtal på 5:an.
den mer exklusiva lösningen är att bygga om till en VGT turbo samt ändra styrbox för att få maxvrid redan vid drygt 1500rpm.

Min lösning på detta problem är att jag kör långsammare och låter det ta lite tid.

Pelle

F

F.d. 25038

Guest

Går det inte att kolla om det sitter en box inkopplad på bränsleröret eller är det annorlunda på lite äldre 2.8 or:confused:

Toppen