• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 130 hk

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Har möjlighet att köpa en Travelmaster 740 , 130hk automat.
Min fundring är, det är ju en ganska tung bil, den motorn
är ju i minsta laget en min mening.
Vad anser ni? Kan man någorlunda enkelt ge den lite mer ork utan alltför stora
åtgärder?
Tackar på förhand.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har en 130hk som väger 3700kg och har inga som helst problem med motorstyrkan efter snart 20000mil.
Ska du ändå ge den mer ork så finns det många firmor som hjälper till med trimboxar och boxtrimmning men jag tycker inte det behövs.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har 130hk i min bil med en totalvikt på 4250kg och manuell växel. Körde några år utan trimning och det fungerar bra men det blir många nedväxlingar i uppförsbackarna. Vill man ha lite mer ork på höga växlar kan man göra som jag och optimera motorn. Valde ”BSR” som är en mjukvara som installeras. Har nu drygt 160hk och betydligt bättre ax och segdragningsförmåga på höga växlar. Tror att HBK har rabatt hos denna firma. Kör normalt mellan 80-90 km/t och bilen drar mellan 0,8-0,9 lit/mil. Mycket nöjd så här långt efter ca 4 år.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har möjlighet att köpa en Travelmaster 740 , 130hk automat.
Min fundring är, det är ju en ganska tung bil, den motorn
är ju i minsta laget en min mening.
Vad anser ni? Kan man någorlunda enkelt ge den lite mer ork utan alltför stora
åtgärder?
Tackar på förhand.
Jag har haft exakt samma bil,fungerar bra med orginal, men efter något år valde jag BSR till denna, blev bättre vridmomen.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Msn bör kanske också ha i åtanke att bilen då kommer att avvika från fabriksspecen vilket kan medföra problem med komponenters livslängd, garantier, försäkring, besiktning, etc
 
Toppen