• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiamma markis "hänger"

oakey

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
20254
Medlemskap
2025
Hej!

Har en Fiamma f45 il markis på 4,5 meter som inte vill gå in i kassetten när man stänger den. Den hänger ca 2-3 cm på varje sida så man får lyfta den lite för att den skall stängas OK. Har provat att byta fjädrar, dämpare samt justerat den enl. Fiammas beskrivning. Inget hjälper dock. :msn_sad:
Ngt tips om vad det kan vara? Kan det vara markisarmarna som stökar? Även när den skall ut får man hjälpa till lite...

Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Fiamma markis "hänger"

Våran är likadan. Man får ge den en liten knuff för att den ska gå in.

oakey

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
20254
Medlemskap
2025

Provar igen då jag fått ett ryck att försöka lösa detta. :) Ingen som har ngn lösning på detta problem, kan det vara armarna som är "krokiga"? Tycker de ser OK ut dock. Eller är det bara o byta till en Thule/Omnistor markis??

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

För mig är det tvärtom, få ge den en lite knuff för att den ska komma ut ur sin gömma.
Lennart

F

F.d. 6185

Guest

Vet inte om det hjälper er markis men min kärvade lite i några bussningar i innerkant så dom fick lite siliconspray.
Åå vips så smacka den in perfekt :)

Hej från mej

oakey

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
20254
Medlemskap
2025

Min hänger både vid in och utvevning tyvärr. För mycket för att det skall hjälpa med siliconspray.
Eller menar du bussningarna vid armarna?

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Vi hade ungefär samma problem tills vi fann ut att det var själva flappen som kärvade. Numera kollar vi efter att stödbenen är infällda att flappen rör sig helt lättoch då har det inte varit några problem. Jo en gång fast då hade ena stödbenet kommit lite fel :)

F

F.d. 6185

Guest

ja det sitter ett par bussningar inne i "huset" som ja fuktade lite och sen vevade jag markisen ut och in ett antal gånger.
(har för mej att de knarrade lite om den innan jag smörjade vilket åxå försvann)

:spinny:

oakey

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
20254
Medlemskap
2025

Ok, ser att mina muttrar är väldigt hårt dragna vid "bussningarna" oxå. Skall testa o släppa lite på dem o smörja med silikonspray.
Tackar för tipsen!

Toppen