• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiamma markis F45

F

F.d. 22390

Guest
Hej har nyligen köpt mig en husbil som verkar vara förföljd av otur , det senaste :
Testade som tur väl var hemma o veva in markisen. När jag skulle veva in den smäckte nåt till sen hjälpte det inte hur mkt jag vevade , det visade sig att förra ägaren hade "lagat" den där "axlen" som går in i markisröret på vev sidan .
Beställt o satt ditt en ny , min första tanke närmar höll den nya delen i handen var "hur detta kunna funka" , den nya delen "rappar när man vevar den åt ena hållet ..
Hur som satte ihop allt o test vevat när markisen ligger på backen , det går att veva ut men inte att precis som jag misstänkte att veva in , då den bara rappar över ...
Jag förstår inte hur den enkla konstruktion ska funka , kan nån vara vänlig o förklara samt gissa sig till vad jag gjort för fel , blir snart tokig o beställer en ny markis

F

F.d. 22390

Guest
Sv: Fiamma markis F45

Tack för svar , tyvärr hjälpte det inte mig .
Det är delen med artnr: 98655-121 som finns med i länken du delade med dig :)

F

F.d. 22390

Guest

Är det ingen annan här som bytt ut den delen som kan hjälpa mig , håller på att bli tokig o beställer snart en helt ny markis eller ny husbil ....
Sen vi köpte den i vintras har detta hänt :
Fukt i en lastlucka , fukt i tak har fått täta överallt , golvvärme funkade ej , klarade ej gasol test (ugn o kyl läcker) , solpanelen slutade funka o nu till sist markisen !!! Fixat allt annat själv utom gasol + solpanel( det första vill jag inte meka med o det andra förstår jag mig inte på :) ) o en vatten läcka i syst på premiär turen med
Men markisen borde man med kunna fixa , jag förstår inte vad det är jag missar , konstruktionen är ju enkel i sig ..
I min värld borde det funkat med en stel axel som var kopplad direkt till växeln , vad har "kopplingen" för funktion egentligen i o med att den klickar över när man vevar in den ??
Ett tag funderade jag på om den var felvänd el likn men finner det osannolikt ..
Så snälla hjälp mig , vill fixa detta i em efter jobbet så man kan ta en kall öl i lugn o ro

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag tror kopplingen liksom på Thules markiser är till för att "öppna" locket. När du vevar ut markisen knäpper det till och locket går upp, och vise versa när du stänger.
Har en bekant som köpte reservdelar till sin Fiamma markis från Tyskland, det var något som påverkade markisen "in och ut". Han köpte dem hos en stor tillbehörskedja som jag tyvärr inte kommer på namnet nu, men jag tror det var något i stil med "Fritz" och något mer.
Hoppas du får hjälp.:):)

F

F.d. 22390

Guest

Men varför går det inte o veva in den , varför rappar den över bara ??

F

F.d. 53505

Guest

HEJ jag hade samma problem det är tydligen ett kugghjul som slits o behöver bytas fick mitt bytt på garanti inte nogot stort jobb.

F

F.d. 22390

Guest

Hej ...

Jag har bytt axlen som sitter in i rulllen på markisen , axlen som jag satte dit är den som rappar över , den gör så org , det spelar ingen roll om jag har växlen på eller om jag försöker vrida den med handen , ut inga prb in rappa över ... jag förstår inte hur det är tänkt o funka för detta är nya saker .. det måste vara nånting jag missat .. frågan är vad .. det är ju bara 3 delar totalt :
1 Rullen som markisen är på , 2 : den axlen med plasten på ,3: växlen som man vevar med ... det är ju så simpelt men ändå så svårt

F

F.d. 22390

Guest

Jag löste det !!!!!!! Får nån liknande prb så är det bara o hojta till !!!

Toppen